Vizuālā māksla
Mākslinieču dueta Skuja Braden veidotais Latvijas paviljons Venēcijas biennālē

Nepilnas nedēļas laikā kopš atklāšanas Latvijas paviljons Venēcijas biennāles 59. starptautiskajā mākslas izstādē izpelnījies līdz šim nepieredzētu starptautisku mākslas ekspertu uzmanību un ticis iekļauts vadošo mākslas mediju labāko nacionālo paviljonu sarakstos.

Latvijas paviljona ekspozīcija ir viena no tām, kas šī gada Venēcijas biennālē noteikti jāredz, - pie šāda secinājuma nonāca vairāku ietekmīgu mākslas mediju kritiķi, kuri mākslinieču dueta Skuja Braden veidoto paviljonu Selling Water by the River ("Tirgot ūdeni upes malā") atzinuši par vienu no labākajiem 80 nacionālo paviljonu konkurencē.

Jau dienu pirms oficiālās atklāšanas žurnāla Art in America redaktore Reičela Veclere nosauca paviljona ekspozīciju par labāko visā Venēcijas Arsenālā. "Šie darbi runā paši par sevi," rezumē Veclere.

Paviljona atklāšanā 21.aprīlī uzslavas Latvijas ekspozīcijai izteikuši vairāki mākslas profesionāļi. "Bija tik daudz žurnālistu, tik daudz ārzemju institūciju pārstāvju, dažādu mākslas interesentu… Tik liela uzmanība Latvijas paviljonam nekad nebija bijusi. Esam trāpījuši desmitniekā!" paviljona panākumus komentē tā komisāre un kuratore Solvita Krese. "Starptautiskās preses lielā atzinība apliecina, ka paviljona komandai ir izdevies radīt spilgtu un aktuālu ekspozīciju, kas izvērš daudzas mūsdienās svarīgas tēmas," papildina paviljona kuratore Andra Silapētere.

Īsi pēc Latvijas paviljona atklāšanas vairāki prestiži mākslas izdevumi iekļāvuši Selling Water by the River labāko nacionālo paviljonu izlasēs. Žurnāla ARTnews redaktors Alekss Grīnbergers ierindoja Latvijas ekspozīciju visas biennāles 10 labāko paviljonu apkopojumā, atzīmējot, ka Skuja Braden porcelāna darbi sniedz "tīras un nesavaldītas vizuālās baudas retu mirkli".

Par vienu no 10 labākajiem Latvijas paviljonu atzinusi arī izdevuma Artsy autore Ajana Dozjera, kura savā atsauksmē izcēla Krievijas imperiālisma kritiku ekspozīcijas darbos. "Vāze ar Vladimira Putina seju ir atbilstoši novietota uz grīdas, nost no citiem keramikas darbiem, kuri atrodas uz galda un kuru skrupulozais izpildījums demonstrē latviešu tautas mākslas iezīmes," skaidro Dozjera.

Izdevums Artnet iekļāvis Selling Water by the River starp deviņiem labākajiem paviljoniem. "Šis paviljons noteikti ir pelnījis uzmanīgu aplūkošanu, jo neskaitāmas sīkas detaļas tajā gaida, kad tiks atklātas," norādīts apskatā. Tikmēr žurnāla ArtReview redaktors Fajs Čērčmans min Latvijas paviljonu kā vienu no trim, kas noteikti ir jāredz Arsenāla kompleksā. Žurnāls publicējis arī interviju ar Skuja Braden, kurā mākslinieces runā par nepieciešamību plašāk aktualizēt Latvijas mākslu pasaules mērogā.

Atzinīgus vērtējumus par Latvijas paviljonu publicējuši arī itāļu izdevumi Artribune un Elle Decor, vācu medijs Kultura Extra, franču mākslas žurnāls Le quotidien de l’art un Izraēlas laikraksts Haaretz. Tuvākajā laikā plānotas vairākas publikācijas citos starptautiskos medijos.

Latvijas paviljonu Selling Water by the River Venēcijas biennāles 59. starptautiskajā mākslas izstādē organizē Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs sadarbībā ar Latvijas Republikas Kultūras ministriju. Paviljona ekspozīciju veidojis mākslinieču duets Skuja Braden (Ingūna Skuja un Melisa D. Breidena) sadarbībā ar kuratorēm Solvitu Kresi un Andru Silapēteri. Paviljona arhitektonisko risinājumu izstrādājusi arhitekte Līva Kreislere, vizuālo identitāti radījusi dizainere Rūta Jumīte.

Latvijas paviljona izveide bija iespējama, pateicoties galvenajiem atbalstītājiem: Latvijas Republikas Kultūras ministrijai, Jānim Zuzānam un SIA "Alfor", kā arī AS "Latvijas finieris" un SIA "Tikkurila". Paviljona ekspozīcija ir pieejama publikai no šī gada 23.aprīļa līdz 27.novembrim.

Aktuālai informācijai par Skuja Braden un Latvijas paviljona panākumiem var sekot oficiālajā vietnē latvianpavilion.lv, kā arī paviljona Facebook, Instagram un Twitter kontā un Latvijas Laikmetīgās mākslas centra vietnē lcca.lv.

Par Skuja Braden

Skuja Braden ir 1999.gadā tapis mākslinieču duets, ko veido Ingūna Skuja no Latvijas un Melisa Breidena (Melissa Braden) no Kalifornijas, ASV. Viņu radošā prakse balstīta darbā ar porcelānu, ko raksturo dekoratīvu stilu saplūsme un Edo perioda japāņu grafikas ietekme. Skuja Braden darbi izvērš literāras un mākslas vēstures tēmas, kas sakņojas kopīgā mākslinieču pieredzē par mūsdienu politiskajām un sociālajām norisēm. Viņu personālizstādes bijušas Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā Rīgā, Laikmetīgās amatniecības muzejā Oregonā, ASV, un John Natsoulas galerijā Kalifornijā. Duets ir piedalījies neskaitāmās grupu izstādēs, nesenākā no tām Whitechapel galerijā Londonā. Skuja Braden darbi ir iekļauti publiskās un privātās kolekcijās, tostarp White Memorial medicīnas centrā Losandželosā, ASV, Kellogg mākslas kolekcijā Pomonā, ASV, Laikmetīgās keramikas muzejā Santodomingo, Dominikānas Republikā, Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā Rīgā, Museé Ariana Šveicē, Pasaules Keramikas centrā Dienvidkorejā, Čančuņas Keramikas centrā Ķīnā, ASU Mākslas muzejā ASV, Keramikmuseum Westerwald Vācijā un mākslas centrā Zuzeum Latvijā.

Par Latvijas Laikmetīgās mākslas centru

Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (LLMC) kopš 1993.gada pēta, veido un virza laikmetīgās mākslas procesus Latvijā un starptautiski, lai kritiski pārjautātu un atspoguļotu mūsdienu sabiedrības norises. Starp LLMC pazīšanās zīmēm ir ikgadējais laikmetīgās mākslas festivāls Survival Kit, uz pētniecību balstītas laikmetīgās mākslas izstādes Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā un Latvijas pārstāvniecība Venēcijas mākslas biennālē. LLMC izglītības un mākslas vēstnešu programmas paplašina apmeklētāju mākslas pieredzi un pasaules uztveri, savukārt veidotais arhīvs ir nozīmīgs resurss laikmetīgās mākslas vēstures pētniecībā.

 

Papildu informācija:
Igors Gubenko
Sofija Kozlova
sofija@lcca.lv
+371 22 020 240