Trauksmes celšana – iespēja ikvienam veicināt likumīgu, godprātīgu, atklātu un pārredzamu darba vidi, izmantojot tiesības brīvi paust viedokli.
Trauksmes celšanas likums palīdz Latvijas iedzīvotājiem novērst pārkāpumus un kaitējumu sabiedrības interesēm, vienlaikus aizsargājot trauksmes cēlējus no nelabvēlīgām sekām. No 2022. gada 4. februāra Latvijā spēkā ir jauns Trauksmes celšanas likums, ar kuru pārņem ES Trauksmes cēlēju direktīvu, pilnveidojot līdzšinējo pieeju.
Kas ir trauksmes cēlējs?
Trauksmes cēlējs – fiziska persona, kura sniedz informāciju par iespējamu pārkāpumu, kas var kaitēt sabiedrības interesēm, ja persona šo informāciju uzskata par patiesu un tā gūta, veicot darba pienākumus vai dibinot tiesiskās attiecības, kas saistītas ar darba pienākumu veikšanu, vai esot praksē, un kurai šīs informācijas sniegšanas dēļ varētu tikt radītas nelabvēlīgas sekas.
Kā celt trauksmi iekšēji Kultūras ministrijas nodarbinātajiem?
Ikviens Kultūras ministrijas nodarbinātais var informēt par iespējamu pārkāpumu, kas skar sabiedrības intereses un ko novēro darbā, izmantojot iestādes iekšējo trauksmes celšanas sistēmu. Tā ir iespēja novērst pārkāpumu, pirms tiek apdraudēta iestādes vai valsts pārvaldes reputācija vai radušies zaudējumi. Tieši iestādē nodarbinātajiem ir iespēja pamanīt iespējamos pārkāpumus un, pateicoties savām profesionālajām zināšanām un pieredzei, novērtēt to bīstamību.
Ziņošanai izmantojot iekšējo trauksmes celšanas sistēmu, ziņojums nonāk vistuvāk “problēmas cēlonim”, un paustās bažas var operatīvi izvērtēt, kā arī novērst iespējamo pārkāpumu vai identificēt sistemātiskus trūkumus.
Kā celt trauksmi Kultūras ministrijā kā kompetentajā iestādē?
Ikviens iedzīvotājs var informēt Kultūras ministriju par iespējamu, sabiedrībai būtiskas intereses skarošu pārkāpumu iestādes kompetences jomās. Padotības iestādē nodarbinātais var vērsties augstākā iestādē kā kompetentajā iestādē.
Trauksmes cēlēja ziņojumu Kultūras ministrijā var iesniegt:
- nosūtot uz e-pastu trauksme@km.gov.lv (vēlams lejuplādēt un aizpildīt veidlapu; jābūt parakstītam ar drošu elektronisko parakstu);
- ar elektroniskās formas starpniecību tīmekļvietnē trauksmescelejs.lv;
- izmantojot pasta pakalpojumu (adrese: K. Valdemāra ielā 11a, Rīgā, LV-1364, ziņojumu pašrocīgi paraksta, uz aploksnes norāda “Trauksmes cēlēja ziņojums”);
- ievietojot to īpaši izveidotā slēdzamā trauksmes ziņojumu pastkastītē, kas izvietota Kultūras ministrijas ēkas K. Valdemāra ielā 11a, Rīgā, pirmā stāva gaitenī un nav pakļauta videonovērošanai (iekšējās trauksmes celšanas gadījumos).
Tīmekļvietnē trauksmescelejs.lv iespējams lejupielādēt Trauksmes cēlēja ziņojuma veidlapu. Trauksmes cēlēja ziņojumu ieteicams iesniegt, izmantojot šo veidlapu.
Ziņojumu var iesniegt arī citā trauksmes cēlējam ērtā veidā.
Ziņojumu pašrocīgi paraksta: elektroniski iesniedzamu ziņojumu (nosūtāmu e-pastā) paraksta ar drošu elektronisko parakstu, papīra formā sagatavotu ziņojumu paraksta ar roku.
Svarīgi atcerēties – ja ziņojumu iesniedz, neizmantojot speciālo trauksmes celšanas kanālu, jāpievieno skaidri redzama norāde "Trauksmes cēlēja ziņojums" (piemēram, kā iesnieguma vai e-pasta ziņojuma virsrakstu vai uz aploksnes).
Kas notiek pēc ziņojuma iesniegšanas?
Pēc trauksmes cēlēja ziņojuma saņemšanas 7 dienās izvērtē tā atbilstība likuma prasībām. Pēc tam 3 dienās par pieņemto lēmumu informē personu, kas iesniedza trauksmes cēlēja ziņojumu.
Ja iesniegums netiek atzīts par trauksmes cēlēja ziņojumu, to izskata vispārējā kārtībā.
Ja iesniegums tiek atzīts par trauksmes cēlēja ziņojumu, tad trauksmes cēlēju par iesnieguma izskatīšanas gaitu informē ne vēlāk kā pēc 2 mēnešiem. Trauksmes cēlēju informē arī par iesnieguma izskatīšanas galarezultātu.
Ikvienai personai (iestādei), kura saņēmusi trauksmes cēlēja ziņojumu vai veic jebkādas darbības ar to, ir pienākums nodrošināt trauksmes cēlēja personas datu pienācīgu aizsardzību. Trauksmes cēlēja personas datus var nodot tikai personām (iestādēm), kurām tie nepieciešami trauksmes cēlēja ziņojuma vai uz tā pamata ierosinātas pārkāpuma lietas izskatīšanai vai trauksmes cēlēja, viņa radinieku vai saistītās personas aizsardzībai. Vairāk par trauksmes cēlēja aizsardzību lasi tīmekļvietnes trauksmescelejs.lv sadaļā par aizsardzību.
Gan trauksmes ziņojuma izvērtēšanas, gan lēmuma pieņemšanas, gan izskatīšanas posmā tiek izmantots tikai pseidonimizēts trauksmes cēlēja ziņojums.
Trauksmes cēlēja personas datiem, ziņojumam un tam pievienotajiem rakstveida vai lietiskajiem pierādījumiem, kā arī trauksmes cēlēja ziņojuma izskatīšanas materiāliem ir ierobežotas pieejamības informācijas statuss.
Kultūras ministrijas kontaktpersonas trauksmes celšanas jautājumos ir:
Dokumentu pārvaldības nodaļas vadītāja Sandra Gīle, tālrunis: +371 26442626, e-pasts: trauksme@km.gov.lv.