Ekspozīcija Selling Water by the River (“Tirgot ūdeni upes malā”), ko starptautiski atzītais mākslinieču duets Skuja Braden veido sadarbībā ar kuratorēm Solvitu Kresi un Andru Silapēteri, reflektē par sadzīvošanas iespējām domstarpību plosītajā pasaulē un izvērš iekļaujošas, dažādībai atvērtas sabiedrības vīziju.
26. janvārī Latvijas Mākslas akadēmijas jaunajā ēkā Kronvalda bulvārī 4 mediju pārstāvji tika iepazīstināti ar ekspozīciju, ar kuru mākslinieču duets Skuja Braden (Ingūna Skuja un Melisa D. Breidena) šogad pārstāvēs Latviju pasaules prestižākajā mākslas notikumā – Venēcijas biennāles 59. starptautiskajā mākslas izstādē, kas norisināsies no 23. aprīļa līdz 27. novembrim. Latvijas paviljonu organizē Latvijas Republikas Kultūras ministrija sadarbībā ar Latvijas Laikmetīgās mākslas centru.
“Venēcijas biennāle ir viens no svarīgākajiem pasaules notikumiem laikmetīgajā mākslā, ko var dēvēt arī par mākslas jomas olimpiskajām spēlēm. Dalība tajā ir pašsaprotams katras valsts iznāciens starptautiskā mākslas arēnā. Baltijas valstu simtgadei par godu Orsē muzejā tika organizēta izstāde “Nepieradinātās dvēseles. Simbolisms Baltijas valstu mākslā”, kas pasaulē aktualizēja 19.–20. gadsimta mijas latviešu vizuālo mākslu. Taču mums ir arī izcila laikmetīgā māksla, un es ticu, ka Latvijas paviljons Venēcijas biennālē iegūs gan publikas interesi, gan laikmetīgās mākslas procesu pārzinātāju uzmanību. Veidotāju komandai vēlu izdošanos, realizējot ieceri, un protams – panākumus biennālē,” preses konferencē teica kultūras ministrs Nauris Puntulis.
Latvijas paviljona komisāre un kuratore, Latvijas Laikmetīgās mākslas centra direktore Solvita Krese norādīja: “Sūtot uz Venēcijas biennāli spilgtu un starptautiski atzītu mākslinieču duetu, Latvija demonstrē savu atvērtību un laikmetīgumu. Šī būs līdz šim vērienīgākā Skuja Braden ekspozīcija, kas oriģinālā kontekstā prezentēs gan vairāk nekā 20 gadu laikā kopradītus objektus, gan iespaidīgus lielformāta jaundarbus. Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs godam pildīs tam uzticēto misiju, jau ceturto reizi organizējot Latvijas pārstāvniecību Venēcijas biennālē.”
Paviljona vērienīgā multimediju instalācija apvieno vairāk nekā 300 porcelāna darbu, no kuriem mazākais ir acs ābola izmērā, bet lielākais sver 1 tonnu. Meistarīgi veidotajos objektos, kas ieņem visneparastākās sadzīves priekšmetu, dabas elementu un cilvēka ķermeņa formas, atbalsojas Baltijas un pasaules mērogā aktuālas sociālas, ekonomiskas, politiskas un kultūras tēmas.
“Ekspozīcijas arhitektonisko struktūru nosaka atsauce uz mākslinieču dzīves telpu – viņu mājām un dažādām to sadzīves zonām. Skuja Braden darbi un to groteskie tēli saplūdina robežas starp privāto un publisko, kā arī reflektē par dažādām sociālajām normām. Vienlaikus izstādes arhitektūra kļūst arī par metaforu nemierpilnai sadzīvošanai domstarpību un pārmaiņu plosītajā pasaulē, kurā šodien mājojam mēs visi,” skaidro paviljona kuratore Andra Silapētere.
Latvijas paviljona Selling Water by the River pamatvēstījums ir: viss, kas mums nepieciešams, mums jau ir dots. Šajā dzenbudisma iedvesmotajā atziņā mākslinieces saskata iekļaujošas, dažādībai atvērtas sabiedrības iespēju, par kuras simbolu kļūst paviljona nosaukumā pieteiktais ūdens – elements, kas vieno visas dzīvās būtnes un ir sākotne dzīvībai kā tādai. Kuratores Solvita Krese un Andra Silapētere paviljona aprakstā skaidro: “Ūdens plūst cauri un pāri atšķirībām. Tas savieno un iekļauj, aicinot domāt par rūpēm un citādā pieņemšanu. Gluži kā dzen meistara koanā par ūdens tirgošanu upes malā ūdens mūs aicina apjaust, ka viss, kas mums ir nepieciešams, mums jau pieder, tikai jāiemācās to saskatīt.”
Lai maksimāli izceltu Skuja Braden porcelāna darbu barokālo krāšņumu, paviljona arhitekte Līva Kreislere devusi priekšroku formās un toņkārtā atturīgam arhitektoniskam risinājumam. Apliecinot ekspozīcijas vēstījumā ietverto aicinājumu uz atbildīgu patēriņu, paviljona instalācijas izbūvē izmantots ilgtspējīgs un inovatīvs materiāls – Riga Wood bērza saplāksnis ar jauna sastāva līmi Riga ECOlogical, ko ražo Latvijas paviljona atbalstītājs AS “Latvijas finieris”. Paviljona apdares krāsas nodrošina SIA “Tikkurila” Latvijas pārstāvniecība.
Latvijas paviljons Venēcijas biennāles 59. starptautiskajā mākslas izstādē iespējams, pateicoties galvenajiem atbalstītājiem: Latvijas Republikas Kultūras ministrijai, Jānim Zuzānam un SIA “Alfor”, kā arī AS “Latvijas finieris” un SIA “Tikkurila”.
Aktuālai informācijai par Skuja Braden un Latvijas Laikmetīgās mākslas centra veidoto Latvijas paviljonu Selling Water by the River Venēcijas biennāles 59. starptautiskajā mākslas izstādē var sekot oficiālajā vietnē latvianpavilion.lv, kā arī paviljona Facebook, Instagram un Twitter kontā un Latvijas Laikmetīgās mākslas centra vietnē lcca.lv.
Par Skuja Braden
Skuja Braden ir 1999. gadā tapis mākslinieču duets, ko veido Ingūna Skuja no Latvijas un Melisa Breidena (Melissa Braden) no Kalifornijas, ASV. Viņu radošā prakse balstīta darbā ar porcelānu, ko raksturo dekoratīvu stilu saplūsme un Edo perioda japāņu grafikas ietekme. Skuja Braden darbi izvērš literāras un mākslas vēstures tēmas, kas sakņojas kopīgā mākslinieču pieredzē par mūsdienu politiskajām un sociālajām norisēm. Viņu personālizstādes bijušas Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā Rīgā, Laikmetīgās amatniecības muzejā Oregonā, ASV, un John Natsoulas galerijā Kalifornijā. Duets ir piedalījies neskaitāmās grupu izstādēs, nesenākā no tām Whitechapel galerijā Londonā. Skuja Braden darbi ir iekļauti publiskās un privātās kolekcijās, tostarp White Memorial medicīnas centrā Losandželosā, ASV, Kellogg mākslas kolekcijā Pomonā, ASV, Laikmetīgās keramikas muzejā Santodomingo, Dominikānas Republikā, Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā Rīgā, Museé Ariana Šveicē, Pasaules Keramikas centrā Dienvidkorejā, Čančuņas Keramikas centrā Ķīnā, ASU Mākslas muzejā ASV, Keramikmuseum Westerwald Vācijā un mākslas centrā Zuzeum Latvijā.
Par Latvijas Laikmetīgās mākslas centru
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (LLMC) kopš 1993. gada pēta, veido un virza laikmetīgās mākslas procesus Latvijā un starptautiski, lai kritiski pārjautātu un atspoguļotu mūsdienu sabiedrības norises. Starp LLMC pazīšanās zīmēm ir ikgadējais laikmetīgās mākslas festivāls Survival Kit, uz pētniecību balstītas laikmetīgās mākslas izstādes Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā un Latvijas pārstāvniecība Venēcijas mākslas biennālē. LLMC izglītības un mākslas vēstnešu programmas paplašina apmeklētāju mākslas pieredzi un pasaules uztveri, savukārt veidotais arhīvs ir nozīmīgs resurss laikmetīgās mākslas vēstures pētniecībā.
Informāciju sagatavoja:
Igors Gubenko
Sofija Kozlova
sofija@lcca.lv
+371 22 020 240