Vizuālā māksla
Alfrēds Polis. Helēna Pole, 20. gs. 50. gadi, kolorēta sudraba želatīna kopija, Latvijas Fotogrāfijas muzeja krājums
Alfrēds Polis. Helēna Pole, 20. gs. 50. gadi, kolorēta sudraba želatīna kopija, Latvijas Fotogrāfijas muzeja krājums.

Rīgas Fotogrāfijas biennāles ilggadējais sadarbības partneris Latvijas Fotogrāfijas muzejs piedāvā ielūkoties tematiskā krājuma atlasē “Acīm redzamais – ne/ticamais” – 20. gs. pirmās puses fotogrāfu eksperimentos, kas veido iluzoru attēlojumu. Ārtelpas projekts būs apskatāms Rīgas sabiedriskā transporta pieturvietās no 10. līdz 23. jūnijam. Vairāk: www.rpbiennial.com.

Vizuālā uztvere ir sarežģīta sistēma, kur iesaistīta redze, prāts un atmiņas procesi, kas mūsdienās kļuvuši par nozīmīgu fotogrāfijas medija izpētes lauku. Līdz ar fotogrāfijas tehnoloģiju attīstību mainījusies arī redzēšanas kultūra, tomēr fotogrāfiska attēla ticamības jeb dokumentalitātes aura Photoshop, viedtālruņu un interneta laikmetā joprojām ir klātesoša. Jauno tehnoloģiju iespējas manipulēt ar attēliem un tos ģenerēt rosina pārskatīt un izvērtēt analogās fotogrāfijas mantojumu, jo pašreizējais samulsums par vizuālo viltojumu dominanci ir daļa no diskusijas, kas eksistē jau kopš fotogrāfiska attēla aizsākuma 19. gs. vidū. Piemēram, fotogrāfijas attēlam ir piedēvēta zinātniska objektivitāte, kas pamatota ar mehānisku metožu izmantošanu, lai iegūtu realitātes fiksāciju jeb “dabas kopiju”. Šāda retorika nav zudusi arī mūsdienās un pastāv līdzās sintētiskam attēlojumam (synthetic imagery), kas ģenerēts, izmantojot mākslīgā intelekta sistēmas.

Latvijas Fotogrāfijas muzejs piedāvā ielūkoties tematiskā krājuma atlasē “Acīm redzamais – ne/ticamais”, kur pārstāvēti 20. gs. pirmās puses fotogrāfu eksperimenti, kas rezultējas ar iluzoru attēlojumu (un “dabas kopijas” manipulācijām). Atlasīto autoru darbos ir pārstāvētas dažādas tehnikas – retuša, kolorēšana, montāža u. c. –, kā arī eksperimenti ar uzņemšanas skatu punktu jeb rakursu, kur plaknē objekta fotoattēlojums ir deformēts.  Pārstāvētie autori ir gan profesionāla aroda lietpratēji kā Lūcija Alutis-Kreicberga, gan amatieri kā Konstantīns Koks. Kolekcija tiks izstādīta Rīgas sabiedriskā transporta pieturās un reklāmas stendos, kuras kā ilūziju salas pilsētvidē apturēs steidzīgos pilsētas iemītniekus un viesus reflektēt par redzamā ne/ticamību.

Kuratore: Baiba Tetere (LV)

Dalībnieki: Alfrēds Polis (1894–1975), Lūcija Alutis-Kreicberga (1889–1985), Eduards Gaiķis (1881–1961), Konstantīns Koks (1921–1943) un Strenču fotodarbnīcas fotogrāfi (1909–1983)

Pieturvietu karte

Rīgas Fotogrāfijas biennāle (RFB) ir starptautisks laikmetīgās mākslas notikums, kas fokusējas uz vizuālās kultūras analīzi un māksliniecisku reprezentāciju. Fotogrāfija biennāles nosaukumā tiek izmantota kā apvienojošs jēdziens ļoti dažādām attēla veidošanas mākslinieciskajām praksēm, kas 21. gs. turpina transformēt laikmetīgās mākslas valodu. RFB 2024 programma pievērsusies identitātes jautājumiem – eksistenciālu jautājumu lokam, tostarp tehnoloģiju ietekmei uz cilvēka būtību, cilvēka un dabas attiecībām, kā arī mūsdienu attēla informatīvajam kodam.

Latvijas Fotogrāfijas muzejs ir vienīgā fotogrāfijas medijam veltītā atmiņu institūcija Latvijā. Sadarbība ar Rīgas Fotogrāfijas biennāli uzsākta 2016. gadā. Saistībā ar muzeja pārcelšanos uz jaunām telpām Latvijas Mākslas akadēmijas ēkā Kronvalda bulvārī 4 muzejs uz laiku ir slēgts apmeklētājiem, tāpēc sadarbībā ar Rīgas Fotogrāfijas biennāli 2024 piedāvā izstādi Rīgas pilsētvidē.

Sadarbības partneri un atbalstītāji: Valsts kultūrkapitāla fonds, Rīgas valstspilsētas pašvaldība, Latvijas Fotogrāfijas muzejs, tipogrāfija “Adverts”, Arterritory.com, Echo Gone Wrong, NOBA.

Plašāka informācija par Rīgas Fotogrāfijas biennāli:
www.rpbiennial.com
facebook.com/rigaphotographybiennial
instagram.com/rigaphotographybiennial/

 

Informāciju sagatavoja:
Eva Škenderska
Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2024 sabiedrisko attiecību koordinatore
e-pasts:
evaskenderska@gmail.com 
Tālr.: +371 28765013