Vizuālā māksla
Miķelis Fišers. Aklais humanoīds veic pašapglabāšanās mēģinājumu dzīvnieku kapsētā pilna saules aptumsuma laikā. Kokgrebums, 21 x 29 cm, 2024.
Miķelis Fišers. Aklais humanoīds veic pašapglabāšanās mēģinājumu dzīvnieku kapsētā pilna saules aptumsuma laikā. Kokgrebums, 21 x 29 cm, 2024.

2024. gada 23. maijā Maxim Boxer Gallery plkst. 18:00 tiks atklāta godalgotā mākslinieka Miķeļa Fišera personālizstāde “Aklā humanoīda stāsti”. Kopš karjeras pirmsākumiem, Fišera daiļradi nepamet virtuoza glezniecība, taču jau desmit gadus viņa praksē nozīmīgu lomu ieņem kokgrebuma tehnika. Jaunākajā izstādē pirmo reizi būs skatāma trešā kokgriezumu sērija.

Par pirmo Fišers saņēma Purvīša balvu un risināja netaisnības tēmu, ar otro pārstāvēja Latviju 57. Venēcijas mākslas biennālē, un uzdeva jautājumu “kas gan slikts var notikt”? Šoreiz Fišers skatītājiem piedāvā iespēju ieskatīties Aklā humanoīda dzīves pieredzēs, kas metaforiski stāsta par varu un nežēlību, spēku un vājumu, meliem un patiesību, kā arī nedrošību nezināmā priekšā.

Mākslinieku vienmēr ir saistījis starpgalaktisks mērogs, un viscaur savai radošajai praksei viņš ir saglabājis kosmiskās sistēmas un indivīda pretnostatījumu, kas mēdz būt netiešs, bet vienmēr ir klātesošs. Studējot liecības par pagātnes civilizācijām un kultūrām, Fišers ir guvis priekšstatu par nemainīgajiem procesiem; cilvēci pavadošu, fundamentālu eksistences shēmu.

Viņa radītās tēlu sistēmas un attēlotie sižeti acina skatītāju domāt par indivīda lomu kosmiskajā vienādojumā. Šo tēmu iztirzāšanā būtisku lomu ieņem ironija, kas palīdz bez didaktikas un moralizēšanas izcelt pamatmatricas absurdo un iracionālo dabu. Ironija rada vieglumu, savukārt galaktiskā distance ir gana liela, lai rastos jautājums - kāpēc mēs nespējam šo matricu mainīt?

Kaut arī Fišera darbos jaušama asprātība un vieglums, molekulārā līmenī tajos ieausts cilvēces traģiskais kods. Skatītājs tiek aicināts piedzīvot Aklā humanoīda stāstus, kuros vienīdz svarīgs ir attēls un tam dotais nosaukums. Radītie mākslas darbi piedāvā gan empatizēt ar to galveno varoni, gan distancēties no tā, vienlaikus gremdējoties sazvērestības teoriju un mistikas kokteilī.

Izstādē neizpaliks arī glezniecība un to papildinās audiāla stimulācija, ko īpaši šim notikumam veidojis skaņu mākslinieks ERROR.

Miķelis Fišers (1970) ir mākslinieks, kur vārds izskanējis ne tikai vērienīgākajos Latvijas mākslas projektos, bet arī daudzviet pasaulē. 1995. gadā absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas monumentālās glezniecības nodaļu. Lai gan Fišera vārds vairāk asociējas ar tēlotājmākslu, objektiem un instalācijām, viņš jau vairākus gadus veiksmīgi darbojies arī kā scenogrāfs, radot skatuves risinājumus Latvijas teātros. (nominēts arī kā gada scenogrāfs) Līdz šim lielākā Fišera personālizstāde – “Lielviela” 2012. gadā bijusi skatāma LNMM izstāžu zālē “Arsenāls”. 2015. gadā saņēmis Purvīša balvu par izstādi “Netaisnība” P. Stradiņa vēstures muzejā. 2017. gadā pārstāvējis Latviju 57. Venēcijas mākslas biennālē, veidojot nacionālo paviljonu ar nosaukumu “Kas slikts var notikt”.

Izstāde būs apskatāma no 2024. gada  23. maija līdz 15. jūlijam Maxim Boxer Gallery (Lāčplēša iela 48). Izstādes darba laiks: no otrdienas līdz ceturtdienai, no plkst. 18:00 līdz 22:00.

Jautājumu gadījumā medijiem iespējams sazināties ar izstādes līdzkuratori Ievu Stalšeni (+371 27851780)