Filmas
Kadrs no filmas "Māsas" (2022)

Visplašākā Latvijas filmu pārstāvniecība šobrīd sastopama Vācijas pilsētas Vīsbādenes festivālā „GoEast”, Latvijas filmas aprīlī tiek demonstrētas arī Itālijā, Ķīnā un ASV. 

Vīsbādenes festivālā GoEast (https://www.filmfestival-goeast.de/en/), kas jau vairāk nekā 20 gadus orientēts uz Centrālās un Austrumeiropas valstu kinematogrāfiju un šogad notiek no 26. aprīļa līdz 2. maijam, programmā iekļautas sešas Latvijas filmas – galvenajam konkursam atlasīta Viestura Kairiša spēlfilma Janvāris (2022), programmā Symposium iekļauta režisora Dāvja Sīmaņa dokumentālā filma Mūris (2018), režisores Ilzes Burkovskas-Jakobsenas dokumentālā animācijas filma Mans mīļākais karš (2020) un režisora Rolanda Kalniņa vēsturiskā rekonstrukcija Piejūras klimats (1974), atsevišķās programmās arī režisores Signes Baumanes pilnmetrāžas animācijas filma Mans laulību projekts un studijas Lokomotīve kopā ar igauņu kolēģiem veidotā spēlfilma Snaudošais zvērs (režisors Jāks Kilmi).

No 20. aprīļa Ķīnas galvaspilsētā Pekinā notiek starptautiskais kinofestivāls Beijing IFF, kur oficiālajai konkursa programmai Tiantan Award izvēlēta režisores Lindas Oltes sociālā drāma Māsas (2022). Šim konkursam katru gadu atlasa ne vairāk kā 17 filmas (šogad – 15), festivāls risinās līdz 30. aprīlim, laureātu paziņošana – 29. aprīlī.

Pekina ir tikai viena no pieturām Lindas Oltes debijas spēlfilmas ceļā pa festivāliem – pavisam nesen filma saņēmusi divas balvas Itālijā, Dienvidtiroles galvaspilsētā Bolcāno, kur no 18. līdz 23. aprīlim risinājās festivāls Bolzano Film Festival Bozen 2023. Šī festivāla uzmanība koncentrējas uz vācu un itāļu autorkino; Lindas Oltes filma festivālā nonāca tādēļ, ka producents Matīss Kaža to veidojis sadarbībā ar Itālijas kompāniju Albolina Film. Filma saņēma  festivāla skatītāju balvu un Dienvidtiroles reģionālā fonda IDM balvu (šim fondam jau labi pazīstams producents un režisors Matīss Kaža, jo IDM līdzfinansēja spēlfilmu Wild East. Kur vedīs ceļš (2021), kas daļēji filmēta Itālijā).

Aktīvu dalību pasaules kinoapritē saglabā arī Latvijas kultūras mantojums, šobrīd tuvākais pasākums paredzams 29. aprīlī, kad mākslinieku dibinātās vietnes e-flux klātienes telpā Ņujorkā, Bruklinā (ASV) iecerēta Baltijas poētiskā dokumentālā kino skate Time Walks Through The City: The Baltic Poetic Documentary Movement. Latviju šajā programmā, ko veidojis lietuviešu izcelsmes kinozinātnieks Lukas Brasišķis, pārstāv režisora Ivara Kraulīša filma Baltie zvani (1961) un Herca Franka filma Vecāks par desmit minūtēm (1978), demonstrēšanai izvēlētas arī igauņu un lietuviešu filmas – Andresa Sēta 511 Best Photographs of Mars (1968), Almanta Grikēviča Time Walks Through The City (1966) un Henrika Šablēviča A Trip Through Misty Meadows (1973). e-flux pastāv kopš 1999. gada un aptver plašu mākslas, arhitektūras, kino un teorijas loku, vietnes tiešsaistes arhīvs veido unikālu mākslas vēstures resursu par globālām laikmetīgās mākslas izstādēm, kuratoru koncepcijām un mākslas idejām. e-flux veido un prezentē oriģinālus mākslas projektus, simpozijus un izstādes; norišu telpā Ņujorkā notiek biežas publiskas lekcijas un regulāra podkāstu sērija.

Savukārt 19. aprīlī Hantera koledžā (Hunter College) Ņujorkā, Manhetenā, līdzīgas ievirzes programmā demonstrēts Baltijas 60. gadu poētiskais dokumentālais kino – Baltie zvani (1961, Ivars Kraulītis, Latvija), 511 labākās fotogrāfijas no Marsa (1968, Andress Sēts, Igaunija), Simtgadnieku sapņi (1969, Robertas Verba, Lietuva). Tika demonstrēta arī Latvijas Simtgades dokumentālā filma Laika tilti (2018, režisori Kristīne Briede un Audrius Stonys), sarunā pēc seansa klātienē piedalījās kinozinātniece Zane Balčus.

 

Plašāk:
Agnese Zapāne,
NKC starptautisko sakaru koordinatore
+371 26549754

agnese.zapane@nkc.gov.lv