Cilvēks pie datora

Digitālā kampaņa “Nepaliec viens pret visiem” vēl pirms noslēgšanās ir sasniegusi 95 % mērķauditorijas – 57 000 Latvijas krievvalodīgo iedzīvotāju Latgales lielajās pilsētās un Rīgā. Kampaņas mērķis ir uzrunāt un informēt to Latvijas krievvalodīgās sabiedrības daļu, kurai nav skaidri formulēta viedokļa par Krievijas Federācijas prezidenta Vladimira Putina īstenoto karu Ukrainā, un veicināt saliedētību ar Latvijas un pasaules demokrātisko valstu vairākumu.

“Šā gada marta sākumā “Factum” veiktā sabiedriskās domas aptauja¹ parādīja, ka 31,5 % krievvalodīgo Latvijas iedzīvotāju bijis grūti formulēt savu nostāju attiecībā pret karu Ukrainā. Īsi pēc tam SKDS veikts pētījums atklāja, ka 46 % Latvijas iedzīvotāju, kuru sarunvaloda ģimenē ir krievu valoda, neatbalsta nevienu no pusēm (ne Ukrainu, ne Krieviju), savukārt 21 % atbalsta Krieviju tās izvērstajā karadarbībā Ukrainā. Rezultāti liecina, ka augstākais neizlēmušo iedzīvotāju īpatsvars dzīvo Latgalē. Tādēļ Kultūras ministrija (KM) pieņēma lēmumu īstenot informatīvu kampaņu, lai mudinātu “neizlēmušo” sabiedrības daļu izvērtēt faktos balstītu, starptautiskos medijos publicētu informāciju, analizēt notiekošo un izvēlēties vairākuma jeb pasaules demokrātisko valstu pusi,” skaidro Selga Laizāne, KM valsts sekretāres vietnieces Starptautisko lietu, sabiedrības integrācijas un mediju politikas jautājumos p. i.

Kampaņas vēstījums ir balstīts atziņā, ka neizlēmusī sabiedrības daļa Krievijas propagandas un Rietumu mediju atspoguļoto informāciju uztver kā divas līdzās pastāvošas patiesības. Tādēļ vēstījums jeb sauklis “Nepaliec viens pret visiem” rosina pievienoties vairākumam Latvijas un pasaules sabiedrības un nosodīt Krievijas karadarbību pret Ukrainu.

“Lai sasniegtu mērķi, bija svarīgi pārvarēt šaubas un piedāvāt argumentus, kas pārliecinātu “šaubīgos.” Svarīgi bija šos cilvēkus uzrunāt tā, lai neaizskartu un neaizvainotu. Visi esam vienas valsts iedzīvotāji, un mums ir svarīgi būt vienotiem tādā fundamentālā jautājumā kā karš Ukrainā. Kampaņa vēl turpinās, tomēr tās rezultāti jau tagad liecina, ka auditorijas atsaucība ir izcila. Cilvēki patiešām meklē un analizē informāciju, cenšas saprast, kas notiek, kaut arī daļa viņu radu un draugu ir par Krievijas īstenoto karadarbību Ukrainā. No kampaņas datiem redzam, ka 66 % tīmekļvietnes apmeklētāju saturs ir saistošs un noderīgs, spēj piesaistīt un noturēt cilvēku uzmanību. Vidēji trīs minūtes, ko cilvēki pavada lapā, ir liels laika apjoms, jo liela daļa pavada lapā vēl vairāk laika, ” uzsver kampaņas autora – radošās aģentūras “McCANN Riga” valdes locekle Ieva Danieljana.

Kampaņas laikā radošā aģentūra “McCANN Riga” izvietoja reklāmas vizuālos materiālus sociālo mediju platformā Facebook, lai sasniegtu Latgalē un Rīgā dzīvojošo krievvalodīgo sabiedrību vecuma posmā no 25 līdz 65 gadiem. Savukārt nacionālajos medijos mērķauditorija bija iedzīvotāji vecumā no 45 līdz 60 gadiem ar lokāciju – Latgales reģions un Rīga, un interesentus aizveda uz kampaņas tīmekļvietni www.esivairkums.lv/rus.

Mērķauditorijas vidū vislielāko atsaucību guvusi pietiekami provokatīva tēze: “ Kam ticēt – 141 valstij vai 5?” Pateicoties tam, cilvēku interese un iesaiste ar reklāmu attiecībā pret reklāmas demonstrēšanu ir piecas reizes lielāka nekā parasti: 10 % pret 1,5–2 %. Tas vēlreiz apliecina šīs kampaņas aktualitāti, kas orientēta uz “šaubīgiem,” informāciju meklējošiem cilvēkiem. I. Danieljana komentē, ka ir trāpīts tieši mērķī, jo “neizlēmušie” cilvēki dzīvo divos informatīvajos laukos, kur katras puses argumenti izklausās pārliecinoši.

“Mums bija jāatbild uz jautājumu, kāpēc vieniem vajadzētu uzticēties, bet citiem – ne. Tāpēc redzam tik dedzīgu atsaucību reklāmai tieši ar šādu saukli – zem ierakstiem ir daudz komentāru un spraigu diskusiju. Cilvēki aktīvi mainās viedokļiem, dalās ar faktiem un cenšas cits citu pārliecināt. Auditorijas iesaiste ir teicama. Kaut arī kampaņa vēl nav beigusies un šī auditorija tradicionāli tiek uzskatīta par grūti sasniedzamu un iesaistāmu, mums jau ir izdevies sasniegt gandrīz 90 % no tās izvirzītā mērķa, kas bija 60 000 Latvijas krievvalodīgo iedzīvotāju,” piebilst I. Danieljana.

Kampaņu īsteno radošā aģentūra McCANN Riga periodā no 28.04.2022. līdz 28.05.2022. pēc KM pasūtījuma. Kampaņas budžets – 9299 eiro jeb 0,27 eiro uz katru kampaņā sasniegto Latvijas krievvalodīgo iedzīvotāju.

1 Pētījumu aģentūras FACTUM Interactive interneta aptaujas kluba veiktā aptauja / https://reitingi.factum.lv/
2 SKDS interneta aptauja, veikta 03.03.2022. - 08.03.2022.

Papildu informācija:
Marija Vorkule, 
McCANN Riga sabiedrisko attiecību konsultante

mvorkule@golin.com / +371 29523046 

Lita Kokale
KM Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja

Lita.Kokale@km.gov.lv / +371 26469946