Mūzika
Komponists Maikls Gordons (Michael Gordon)

Ar vairākiem spilgtiem notikumiem augustā tiks atzīmēti pieci gadi kopš kultūras telpas “Hanzas perons” rekonstrukcijas, vispirms aicinot uz komponista Maikla Gordona (Michael Gordon) kamermūzikas koncertu ciklu jeb “Gordoniādi”.

Maikls Gordons ir viens no savas paaudzes pazīstamākajiem un spilgtākajiem komponistiem, ņujorkietis, kolektīva ‘Bang On A Can All-Stars’ dibinātājs kopā ar dzīvesbiedri Džūliju Volfu (Julia Wolfe) un kolēģi Deividu Langu (David Lang). Kā savulaik žurnālā ‘The New Yorker’ izteicies pazīstamais mūzikas apskatnieks un grāmatas “Viss cits ir troksnis” autors Alekss Ross (Alex Ross), “Maikla Gordona mūzikā savienojas izsmalcināti jaunievedumi ritmikā ar neticamu spēku, iemiesojot pankroka niknumu, frīdžeza nervozo mirdzumu un klasiskā modernisma nepiekāpību”.

Starp daudziem jo daudziem darbiem visdažādākajiem mūziķu sastāviem nudien nevar nepamanīt Maikla Gordona īpašo vērību pret ritmu, kas izpaužas arī viņa četru kamermūzikas opusu vienādiem instrumentiem ciklā. To 2009. gadā aizsāka skaņdarbs ‘Timber’ – stundu ilgs darbs sešiem perkusionistiem, kas muzicē uz “simantrām” jeb dažādi un nenoteikti skaņotiem koka gabaliem. Tos mūziķiem ļauts izvēlēties pēc saviem ieskatiem, ņemot vērā koka sugu, koksnes blīvumu un dēļa izmēru. Ap skaņdarba tapšanas laiku pirms 15 gadiem, Gordons daudz spēka bija veltījis vairākām lielformāta partitūrām un pēc orķestra darbiem ‘Decasia’ un ‘Dystopia’ jutās noguris no tonalitātes un orķestrācijām. Viņam gribējās ko tīru, atbrīvojošu, rituālu. Līdz ar nolūku izmantot vienu instrumentu kameransambļa apstākļos radās skaņdarbs ‘Timber’. Autors pats šo skaņdarbu iztēlojās kā ceļojumu tuksnesī, kurā sajūta par nepieciešamību izdzīvot skarbos apstākļos attīra prātu un raisa vīzijas. Ar laiku sekoja vēl trīs citi skaņdarbi – ‘Rushes’ septiņiem fagotiem (2012. g.), ‘Amplified’ četrām elektriskajām ģitārām (2015. g.) un ‘8’ astoņiem čelliem (2018. g.). Katrs no skaņdarbiem kā ceļojums, kā skaniska, fiziska un prāta pieredze, kas tiklab ir viens. Viena "Gordoniāde".

Kopš 2022. gada sākuma šie darbi Latvijā tikuši pirmatskaņoti un dažādās vietās izpildīti pa reizei, “Gordoniādi” tolaik izvēršot ceļojošu un reizē arī tādu kā sadrumstalotu. Meistarīgākie latviešu mūziķi šo skaņdarbu atskaņojumam kaut vienā gadījumā radīja īpašus ansambļus. Sitaminstrumentālists Guntars Freibergs ap sevi pulcēja kolēģus Miku Bāliņu, Edgaru Vaivodu, Reini Tomiņu, Edgaru Zauru un Edvardu Pauli Muzikantu un tapa “Koksnes sekstets”. Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra čellu grupas koncertmeistare Diāna Ozoliņa ar kolēģiem izveidoja “Savvaļas oktetu”, lai skaņdarbu ‘8’ izpildītu brīvdabas mākslas telpā “Savvaļa” Drustu apkārtnē pirms divām vasarām. “Niedru septets” savulaik tapis, lai iestudētu skaņdarbu septiņiem fagotiem. Tiesa, ģitāristam Rihardam Gobam sastapšanās ar darbu četrām elektriskajām ģitārām ‘Amplified’ būs īpašs un pirmais šāds izaicinājums – vienatnē radīt savu “neredzamu” kvartetu un versiju komponista iecerei.

Mākslinieka Andra Eglīša klātbūtne “Gordoniādē” un “Hanzas peronā” nav nejauša, jo viņš klātesošs bijis vismaz pusē jau pieveiktā ceļojuma – kopā ar Katrīnu Neiburgu veidojis instalāciju “Biežņa”, kurā pirmoreiz skanēja ‘Timber’ un čellu oktetu uzņēmis savā “Savvaļā”.

“Tas bija viens brīnišķīgs esamības brīdis, kad meža vidū, vecos kūts pamatos vienā saulainā pēcpusdienā daļa skatītāju atradās apļa iekšpusē, bet ārpusē bija astoņi čellisti, kas atskaņoja darbu ‘8’ [..] Tas bija kā iekšējs ceļojums. No sākuma tu brīnies, tad tu ieklausies, pierodi, aizdomājies, tad tu atgriezies kaut kur…” raidījumā “Mana mūzika” Latvijas Radio 3 Klasika šī gada februārī atcerējās Andris Eglītis, kurš nu kopā ar mūziķiem un pārējo radošo komandu atkal dodas “Gordoniādē”, veidojot telpu-ainavu “Hanzas peronā” četru vakaru un vienas nakts ceļojumam.

Proti, četros vakaros – 3., 4., 7. un 8. augustā, koncertos secīgi izskanēs:

  • skaņdarbs četrām elektriskajām ģitārām ‘Amplified’, kuru izpildīs Rihards Goba (3. augustā plkst. 21.00);
  • skaņdarbs sešiem sitaminstrumentiem jeb simantrāmTimber’ Guntara Freiberga vadītā “Koksnes seksteta” sniegumā (4. augustā plkst. 21.00);
  • skaņdarbs septiņiem fagotiem ‘Rushes’ Raimonda Gulbja vadītā “Niedru septeta” lasījumā (7. augustā plkst. 20.00);
  • skaņdarbs astoņiem čelliem ‘8’ mūziķes Diānas Ozoliņas vadītā “Savvaļas okteta” interpretācijā (8. augustā plkst. 20.00).

“Gordoniādes” noslēgums citādu un nebijušu pieredzi alkstošajiem būs nakts koncerts 9. augustā, kad ierobežots skaits publikas aicināti nakti pavadīt Peronā. Ierasties līdz ar saulrietu, līdzi ņemot guļammaisus un citus nakšņošanai dabā paredzētus piederumus pēc saviem ieskatiem, un nakts gaitā piedzīvot visu četru skaņdarbu secīgu atskaņojumu minēto mūziķu un kolektīvu izpildījumā. Saulei austot un izskanot pēdējām darba ‘Timber’ taktīm ceļinieki modīsies no īsta vai nomoda sapņa.

Jau minēts, ka šogad augustā apritēs pieci gadi, kopš “Hanzas perons” vēris durvis pēc vērienīgās rekonstrukcijas 2019. gada vasarā. Lai atzīmētu šo, no vienas puses – gana īso mēroto ceļu, bet, no otras, veroties tālumā, kurp “stiepjas sliedes no Perona”, līdz augusta nogalei gaidāmi vairāki spilgti kultūras un mākslas notikumi.

Biļetes uz “Gordoniādes” koncertiem nopērkamas “Biļešu Paradīzes” tirdzniecības tīklā. Ņemot vērā telpas iekārtojumu un norises specifiku, pārdošanā ierobežots skaits biļešu. Koncertiem tuvojoties, biļešu cena pieaugs.

Cikla “Gordoniāde” pasākumu norisi finansiāli atbalsta Rīgas valstspilsētas pašvaldība un pillar.lv.

“Hanzas perons” internetā:
www.facebook.com/hanzasperons
www.instagram.com/hanzas.perons
www.hanzasperons.lv

Informāciju sagatavoja:
Miks Magone
“Hanzas perons” mākslinieciskais vadītājs

Saziņai:
tālr.: +371 29696669
e-pasts: ingaolina@gmail.com