Dizains Muzeji
Sienu flīzes košā krāsā
Vestibils īres namā Alberta ielā 2A, Rīgā (arh. M. Eizenšteins, 1906). Flīzes: NSTG (Vācija). Foto: Margarita Fedina. Ilustrācija Agneses Tambakas lekcijai.

2023. gada 28. septembris – 14. decembris
ceturtdienās plkst. 17.30

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs
Skārņu iela 10, Rīga

 

“Patiesībā māksla atspoguļo nevis dzīvi, bet skatītāju.”
Oskars Vailds

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs (Skārņu ielā 10, Rīgā) turpina apmeklētāju iecienīto ciklu “Klasiskās vērtības” un jaunajā sezonā piedāvā četras lekcijas, no 2023. gada 28. septembra līdz 14. decembrim aicinot klātienē izzināt aizraujošus mākslas vēstures faktus un interpretācijas.

“Klasisko vērtību” jauno sezonu 28. septembrī plkst. 17.30 ievadīs mākslas zinātniece Mg. art. Agnese Tambaka, rosinot ieskatīties 20. gadsimta sākuma Rīgas vēsturisko namu kāpņu telpās un vestibilos un uzzināt to noslēpumus. Lektore balstīsies materiālā par vairāk nekā 250 arhitektūras objektiem, kas aiz slēgtām durvīm slēpj košu un krāsainu sienas apdares veidu – glazētas keramikas flīzes.

12. oktobrī plkst. 17.30 mākslas vēsturniece Mg. art. Dārta Grudule iepazīstinās ar pētījumu par vēsturisko rūpnīcu “Dzintars”, “Straume” un “Staburadze” vizuālo identitāti. Caur trīs rūpnīcu piemēriem tiks veidots stāsts par ceļu no poētiska ilustratīvisma 20. gadsimta 50. gados līdz datortehnoloģiju ienākšanas sekmētiem dažādi vērtējamiem eksperimentiem pagājušā gadsimta izskaņā. Vizuālo identitāšu autori nereti paliek aiz kadra, tāpēc Grudules pētījums, kas pirmoreiz tika prezentēts 2021. gadā kā maģistra darbs, palīdzēs izgaismot plašākai sabiedrībai mazāk zināmus dizainerus.

16. novembrī plkst. 17.30 mākslas vēsturniece Mg. art. Ineta Done stāstīs par fotogrāfijas vēsturi arhitektūras kontekstā, akcentējot būtiskākos un interesantākos aspektus. Ar vizuālā materiāla piemēriem lekcijas garumā tiks analizēta melnbaltās fotogrāfijas specifika un monohromā estētika 20. gadsimta 60.–90. gadu fotogrāfu – Laimoņa Stīpnieka, Vladimira Gaiļa, Gvido Kajona, Māras Brašmanes, Egona Spura u.c. – darbos, meklējot paralēles ārzemju fotomeistaru pieredzē.

Cikla noslēgumā 14. decembrī plkst. 17.30 mākslas vēsturniece Mg. filol. Anita Vanaga ielūkosies operas “Uguns un nakts” 1911. un 1921. gada izrāžu neparastajā scenogrāfijā, kas savulaik sajūsmināja gan skatītājus, gan kritiķus. Luga tika inscenēta kā opera ar mūziku, dziedājumiem, dejām un speciāli gatavotām dekorācijām. “Viss par daudz neparasts, par daudz ko brīnīties.” “Tādas dekorācijas (..) vēl nav uz Rīgas skatuvēm redzētas. Īpatnēji siltas latviskās krāsas, stila varenība, poēzijas pārpilnība, smalkjūtība un oriģinalitāte – tas atstāj lielisku iespaidu. (..) Viņas bij tās, kas izrādi pacēla uz mākslas augstumu.” Kā tad izskatījās šo divu leģendāro iestudējumu vizuālie risinājumi, varēs uzzināt lekcijā.

Par ciklu “Klasiskās vērtības”

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja piedāvātais lekciju cikls “Klasiskās vērtības” aizsākts 2012. gadā ar mērķi aktualizēt un popularizēt jautājumus par latviešu lietišķās mākslas un dizaina vērtībām no 21. gadsimta skatpunkta. Iepriekšējās sezonas lekciju ieraksti pieejami YouTube kanālā “Mākslas muzeji”.

Aicināts ikviens interesents!

Vienas lekcijas cena: pieaugušajiem – 5,00 EUR, pensionāriem, studentiem, skolēniem – 3,00 EUR.

Biļetes nopērkamas DMDM kasē.

Norises ilgums: 90 minūtes

Iepriekšēja pieteikšanās nav nepieciešama.

Papildu informācija:
(+371) 67 830 917, 67 222 235,
Agrita.Pore@lnmm.lv

LEKCIJU PROGRAMMA: Rudens / ziemas sesija 2023

28. septembris

plkst. 17.30

20. gadsimta sākuma sienas flīzes Rīgā

Stāsta Mg. art. Agnese Tambaka, mākslas vēsturniece

Savā stāstījumā lektore balstīsies materiālā par vairāk nekā 250 vestibiliem un kāpņu telpām Rīgā, kas aiz slēgtām vēsturisko namu durvīm slēpj 20. gadsimta sākumam raksturīgu košu un krāsainu sienas apdares veidu – glazētas keramikas flīzes.

Lai gan Rīga 19.–20. gadsimta mijā bija augoša Krievijas impērijas rūpniecības pilsēta, nav saglabājušās sienas flīzes, kas šeit ražotas līdz Pirmajam pasaules karam. Lielākā daļa no tām tika ievesta no Vācijas, mazākā – no Lielbritānijas. Tās ir dekorētas ar dažādiem – arī jūgendstilam tipiskiem – motīviem, tomēr vairums no tiem aizgūti no antīkās mākslas: festoni, lauru lapu vainagi u.c. Flīžu tirdzniecību un dažādo ārzemju rūpnīcu pārstāvniecību Rīgā ļauj rekonstruēt nelielā skaitā saglabājušās reklāmas flīzes (signature tile).

Agnese Tambaka ir mākslas zinātniece. 2018. gadā ieguvusi humanitāro zinātņu maģistra grādu vizuāli plastiskajā mākslā, mākslas vēsturē un teorijā, darba tēma – “Kristīgā ikonogrāfija 18. un 19. gadsimta nīderlandiešu flīžu dekorā Latvijas teritorijā”. Publikācija “Dažas liecības par 17. un 19. gadsimta nīderlandiešu flīzēm Rīgā” rakstu krājumā “Senā Rīga 9: Pētījumi pilsētas arheoloģijā un vēsturē” (2018).

Pašlaik ir Latvijas Mākslas akadēmijas doktorantūras studente, strādā pie tēmas “Sienas un grīdas flīžu apdare 19. un 20. gadsimta mijas un 20. gadsimta sākuma arhitektūrā Rīgā” (vad. Dr. art. Silvija Grosa).

12. oktobris

plkst. 17.30

Rūpnīcu vizuālās identitātes.

Rūpnīcu “Dzintars”, “Straume” un “Staburadze” piemēri

Stāsta Mg. art. Dārta Grudule, mākslas vēsturniece

Savā lekcijā Dārta Grudule iepazīstinās ar pētījumu par vēsturisko rūpnīcu “Dzintars”, “Straume” un “Staburadze” vizuālo identitāti. Caur trīs rūpnīcu piemēriem tiks veidots stāsts par ceļu no poētiska ilustratīvisma 20. gadsimta 50. gados līdz datortehnoloģiju ienākšanas sekmētiem dažādi vērtējamiem eksperimentiem pagājušā gadsimta izskaņā. Vizuālo identitāšu autori nereti paliek aiz kadra, tāpēc mākslas vēsturnieces pētījums, kas pirmoreiz tika prezentēts 2021. gadā kā maģistra darbs, palīdzēs izgaismot plašākai sabiedrībai mazāk zināmus dizainerus.

Dārta Grudule (iepriekš – Dīriņa) ir mākslas zinātniece. 2019. gadā ieguvusi humanitāro zinātņu bakalaura grādu Latvijas Kultūras akadēmijā, savukārt 2021. gadā – humanitāro zinātņu maģistra grādu Latvijas Mākslas akadēmijā, aizstāvot maģistra darbu “Rūpnīcu vizuālās identitātes. Rūpnīcu “Dzintars”, “Straume” un “Staburadze” piemēri”.

Interesi par grafikas dizaina vēsturi un tipografiku papildina atbilstoša aizraušanās – vairāk nekā 10 gadus D. Grudule nodarbojas ar kaligrāfiju, pasniedzot nodarbības un veicot dažāda mēroga pasūtījumus.

16. novembris

plkst. 17.30

Arhitektūras fotogrāfiju monohromā estētika

20. gadsimta 60.–90. gadu fotogrāfu darbos

Stāsta Mg. art. Ineta Done, mākslas vēsturniece

Savā lekcijā Ineta Done stāstīs par fotogrāfijas vēsturi arhitektūras kontekstā. Visaptverošam ieskatam melnbaltās fotogrāfijas tehnisko nianšu izpratnē tiks aplūkots 20. gadsimta 60.–90. gadu vadošo fotogrāfu, kuru ietekme bijusi nozīmīga attiecīgā perioda arhitektūras fotogrāfijas attīstībā, vizuālais materiāls.

Melnbaltais attēls Rietumu fotogrāfijā dominēja no pašiem pirmsākumiem 19. gadsimta vidū līdz pat 20. gadsimta 70. gadiem. Tad strauji pieauga krāsu attēla atpazīstamība un pieprasījums arhitektūras fotogrāfijas publikācijās, pateicoties fotogrāfu radošajiem meklējumiem, attīstīšanas procesu pētījumiem un vēlmei atrast jaunus risinājumus.

Monohromais spektrs izteiksmīgāk izceļ formas un līnijas, koncentrē skatītāja uzmanību uz gaismu, ēnām, struktūru, ritmu, priekšplānā izvirzot iespaidus un emocijas. Likumsakarīgi, ka melnbaltā fotogrāfija prasa atšķirīgāku pieeju un attieksmi, pat jāsaka domāšanu, nekā krāsu attēls. Melnbaltajā formātā pasaule izskatās savādāka, un fotogrāfam ir jāprot to uztvert, lai skatītājs saņemtu šo vēstījumu caur fotogrāfiju. Melnbaltā fotogrāfija pieprasa lielāku koncentrēšanos, rūpīgāku kompozīcijas izvēli, tā ir niansētāka toņu dziļuma un kontrasta dēļ.

Pētniece atzīst, ka Latvijā nav izteikta arhitektūras fotogrāfijas virziena, drīzāk atsevišķi fotogrāfi savā radošajā daiļradē ir pievērsušies šim žanram pilnvērtīgi vai daļēji, piemēram, Laimonis Stīpnieks, Vladimirs Gailis, Gvido Kajons, Māra Brašmane, Egons Spuris un citi. Ar vizuālā materiāla piemēriem priekšlasījumā tiks iztirzāta melnbaltās fotogrāfijas specifika, akcentējot arhitektūras būtiskākos un interesantākos aspektus.

 

14. decembris

plkst. 17.30

“Uguns un nakts” Jaunajā Rīgas teātrī (1911) un Latvijas Nacionālajā operā (1921). Jānis Kuga un Oto Skulme

Stāsta Mg. filol. Anita Vanaga, mākslas vēsturniece

Mākslas vēsturniece Anita Vanaga sniegs lekciju par iestudējuma “Uguns un nakts” neparasto scenogrāfiju 20. gadsimta sākumā.

“Viss par daudz neparasts, par daudz ko brīnīties,” liecināja literatūrzinātnieks Antons Birkerts Rainim uz Kastaņolu sūtītā vēstulē, kad dzejnieka drāma “Uguns un nakts” piedzīvoja pirmizrādi Jaunajā Rīgas teātrī 1911. gadā. Operas libretu konkursam rakstītā luga tika inscenēta kā opera ar mūziku, dziedājumiem, dejām un speciāli gatavotām dekorācijām. Tās slavēja kritiķis Arturs Bērziņš: “Tādas dekorācijas, kādas šai lugai pagatavojis Jānis Kuga, vēl nav uz Rīgas skatuvēm redzētas. Īpatnēji siltas latviskās krāsas, stila varenība, poēzijas pārpilnība, smalkjūtība un oriģinalitāte – tas atstāj lielisku iespaidu. (..) Viņas bij tās, kas izrādi pacēla uz mākslas augstumu.”

Savukārt Latvijas Nacionālajā operā 1921. gada iestudējumam scenogrāfiju veidoja talantīgais mākslinieks Oto Skulme.

 

Projekta vadītāja:
Agrita Pore,
izglītības
programmu kuratore / Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM

T: (+371) 67 830 917,
E: Agrita.Pore@lnmm.lv

Grafiskais dizains:
Eltons Kūns / Latvijas Nacionālais mākslas muzejs

Komunikācija:
Laura Brokāne,
komunikācijas speciāliste / Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM

T: (+371) 27 491 279,
E: Laura.Brokane@lnmm.lv

INTERNETA RESURSI:
www.lnmm.lv
FACEBOOK: Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs
TWITTER: @DMDMmuzejs
INSTAGRAM: @DMDMmuzejs
YOUTUBE: muzejsDMDM
#lnmm
#DMDMmuzejs
#MansMuzejs
#KlasiskasVertibas

 

 

Preses materiālu sagatavoja:
Nataļja Sujunšalijeva

Latvijas Nacionālā mākslas muzeja
Preses centra vadītāja
T: (+371) 67 357 527
GSM: (+371) 26 593 495
E: pr.service@lnmm.lv
I: www.lnmm.lv
Twitter: www.twitter.com/lnmm_muzejs