Dailes teātris ar izrādi ROTKHO dodas atkārtotās viesizrādēs uz moderno “Onassis Stegi”centru Atēnās. Izmeklētas publikas iecienītajā kultūras centrā “Onassis Stegi” ROTKHO būs skatāms trīs vakarus 8., 9. un 10. martā.
Šī būs jau otrā reize, kad Dailes teātra izrādes ROTKHO teju 40 cilvēku lielā radošā komanda dodas uz prestižo “Onasis Stegi” centru – šoreiz īpaši gaidītās viesizrādēs, kas notiek pateicoties Grieķijas skatītāju lielajai interesei un pieprasījumam. Pirmo reizi Dailes teātris Atēnās viesojās pagājušā gada maijā. Dailes teātris nospēlēja izrādi četras reizes pilnai gandrīz tūkstošvietīgajai zālei, un katru izrādes vakaru skatītāji novērtēja radošo komandu ar stāvovācijām. Teātris saņēma arī lieliskas kritiķu atsauksmes, piemēram, apliecinājumos, ka “kaut ko saturiski un formā tik interesantu teātrī neesam redzējuši jau labu laiku” (Matīna Kaltakis (Ματίνα Καλτάκη), “LiFO”, 12.05.2023.) vai, ka izrāde ir “augstas inteliģences eksperiments” (Andreas Kirkos (Ανδρέας Κύρκος), “Η Αυγή”, 30.05.2023.).
Juris Žagars: “ROTKHO starptautiskie panākumi un viesizrādes ir novērtējums ne tikai Dailes teātrim, bet visai Latvijas teātra mākslai kopumā. Mēs kļūstam starptautiski atpazīstami, un tas nozīmē, ka mums ir vieglāk uzaicināt pieprasītus ārzemju režisorus, jo viņi jau ir dzirdējuši labas atsauksmes par mūsu aktieriem un tehnisko personālu, kas patiešām izceļas ar augstu profesionalitātes līmeni. Ir ļoti patīkami, ka par mums runā, ka mūs zina, ka vairs nevajag pierādīt, ka neesam pastarīši kaut kur Austrumeiropā, bet esam līdzvērtīgi ar citiem Eiropā. Līdz ar ROTKHO Dailes teātris ir iekļuvis starptautiskā redzeslokā, esam apritē.”
Tikko teātris atgriezās no izpārdotām viesizrādēm Parīzes slavenajā Odeona teātrī. Francijā tika nospēlētas deviņas ROTKHO izrādes no 31. janvāra līdz 9. februārim. Arī Parīzē iestudējums tika novērtēts gan skatītāju zālē, gan vairākās recenzijās, tostarp iekļūstot prestižajā “Le Monde” teātra apskatā.
“Šo visa pārpilnību (krāsu, skaņu, attēlu, runas) varētu uztvert kā ārišķīgu žestu. Tomēr tas kalpo režisora mērķim – radīt pilnīgu izrādes un skatītāja (vai mākslas un auditorijas) mijiedarbību. Mēs ļaujam sevi ieraut atraisītajā virpulī.” – Žoels Gaijo (Joëlle Gayot), “Le Monde”, 02.02.2024.
“Lukašs Tvarkovskis apšauba autentiskuma vērtību mākslā, ko parāda iespaidīgā iestudējumā ar vairākām vizuālām un skaņas ilūzijām.” – Anna Djatkine (Anne Diatkine), “Libération”, 03.02.2024.
“ROTKHO ir spēcīga un satraucoša izrāde, kas liek mums pārdomāt attiecības ar mākslu.”– Marija-Žozē Siraha (Marie-José Sirach), “L’Humanité”, 05.02.2024.
Iedvesmojoties no Marka Rotko darbiem, viens no patlaban Eiropas teātru pasaulē izaicinošākajiem jaunajiem poļu režisoriem, kurš savās izrādēs drosmīgi apvieno teātra mākslu ar video un mūziku, Lukašs Tvarkovskis ar starptautisku komandu un Dailes teātra kolēģiem Dailes teātrī 2021./2022. gada sezonā iestudēja izrādi ROTKHO.
Izrāde ROTKHO novērtēta ar vairākām “Spēlmaņu nakts” 2021./2022. gada balvām: “Gada lielās formas izrāde”, “Gada režisors” – Lukašs Tvarkovskis, “Gada vizuālā tēla autors” – Fabjēns Ledē, “Gada aktrise otrā plāna lomā” par Melas Rotkho lomu – Vita Vārpiņa.
Izrāde saņēma arī virkni nomināciju: aktieris Juris Bartkevičs tika nominēts “Spēlmaņu nakts” 2021./2022. balvai kategorijā “Gada aktieris otrā plāna lomā” par Rotkho lomu, kategorijā “Gada aktrise otrā plāna lomā” – Katažina Osipuka (Destiny Hope), kategorijā “Gada aktieris otrā plāna lomā” – Andžejs Jakubčiks (Aktieris), kategorijā “Gada vizuālā tēla autors” – Jakubs Lehs (video), Euģenijus Sabaļausks (gaisma), kategorijā “Gada jaundarbs mūzikā” – Lubomirs Gželaks, un kategorijā “Gada horeogrāfs vai kustību mākslinieks” – Pavels Sakovičs.
Izrādes mākslinieks un scenogrāfs Fabjēns Ledē un kostīmu māksliniece Svenja Gasena saņēmuši prestižā Polijas skatuves dizaina un kostīmu festivāla “Scena w Budowie” galveno “Golden Pocket” balvu par ROTKHO scenogrāfiju un kostīmiem.
Izrāde tapusi sadarbībā ar Polijas JK Opoles teātri (JK Opole Theater; Jan Kochanowski theatre) un Adama Mickeviča institūtu (Instytut Adama Mickiewicza) un ar Polijas Republikas Kultūras un nacionālā mantojuma ministrijas līdzfinansējumu.
Izrādes inovāciju partneris – “Latvijas Mobilais Telefons”.
Lomās: Juris Bartkevičs, Kaspars Dumburs, Ērika Eglija-Grāvele vai Ilze Ķuzule-Skrastiņa, Jaņa Huana (Yan Huang), Andžejs Jakubčiks (Andrzej Jakubczyk), Rēzija Kalniņa, Katažina Osipuka (Katarzyna Osipuk), Artūrs Skrastiņš, Mārtiņš Upenieks, Vita Vārpiņa, Toms Veličko, Sjaočeņs Vans (Xiaochen Wang).
Radošā komanda: režisors – Lukašs Tvarkovskis (Lukasz Twarkowski), dramaturģe – Anka Herbuta (Anka Herbut), scenogrāfs – Fabjēns Ledē (Fabien Lédé), kostīmu māksliniece – Svenja Gasena (Svenja Gassen), horeogrāfs – Pavels Sakovičs (Pawel Sakowicz), komponists – Lubomirs Gželaks (Lubomir Grzelak), video mākslinieks – Jakubs Lehs (Jakub Lech), gaismu mākslinieks – Euģenijus Sabaļausks (Eugenijus Sabaliauskas), režisora asistenti – Mārtiņš Gūtmanis, Diāna Kaijaka, Ādams Zdunčiks (Adam Zduńczyk), kostīmu mākslinieces asistents – Bastians Steins (Bastian Stein), dramaturģes asistente – Linda Šterna, video mākslinieka asistents – Ādams Zdunčiks (Adam Zduńczyk), video kameru operatori – Arturs Gruzdiņš, Jonatāns Goba, tulki mēģinājumu procesā – Diāna Kaijaka, Elza Marta Ruža, izrādes vadītāja – Indra Laure vai Iveta Boša, producente – Ginta Tropa.
Dailes teātra patrons “Rietumu Banka” – kvalitāte nekad nav nejaušība.
Papildu informācija:
Agnese Vārpiņa
komunikācijas vadītāja
+371 27275745
agnese.varpina@dailesteatris.lv