Zinību mēnesī, septembrī, Dailes teātris visiem skolēniem un skolotājiem novēl veiksmīgu mācību gadu un vēlas īpaši izcelt vairākas repertuāra izrādes, kas piemērotas dažādu vecumu pamatskolas un vidusskolas skatītājiem. “Latvijas skolas soma” kultūrizglītības programmas piedāvājumā šobrīd teātris iekļāvis deviņas repertuāra izrādes. Vienlaikus teātris atgādina, ka programmas īpašais piedāvājums attiecas arī uz pārējām repertuāra izrādēm, kas atbilst skolēnu vecumposmam.
BRANDS Lielajā zālē, ideju melodrāma, režisors – Viesturs Kairišs. Iesakām no 9. klases.
Uz Dailes teātra Lielās zāles skatuves atkal izskan Henrika Ibsena pravietiskie vārdi no lugas “Brands” – “Tev piedots tiks, ja neiespēji, bet mūžam ne, ja negribēji…” Iepriekš “Brandu” Dailes teātrī 1975. gadā iestudēja režisors Arnolds Liniņš, un viņa izrāde ir iekļauta Latvijas Kultūras kanonā. Pēc 48 gadiem jau citu “Brandu” Dailes teātrī atkal iestudējis režisors Viesturs Kairišs. Viņa izrādē Brands – jaunais ideālists, Henrika Ibsena radītais mācītājs – vairs nav tikai garīdznieks, bet jaunas ēras un jaunas domāšanas pravietis. Mūsdienās fanātiķi ne tikai sludina Dieva vēsti, viņi var būt sarunu šovu vadītāji, radikāli politiķi un pat vājprātīgi ideologi. Savā iestudējumā Viesturs Kairišs titullomu uzticējis nevis vīrietim, bet sievietei – talantīgajai Dailes teātra aktrisei Ievai Segliņai. Iestudējums aktualizē jautājumu par to, cik tālu vai tuvu katram no mums ir viņa Dievs, Jēzus vai augstākais garīgais princips.
2022./2023. gada “Spēlmaņu nakts” balva kategorijā “Gada jaundarbs mūzikā” piešķirta Jēkabam Jančevskim, Ieva Segliņa tika nominēta balvai “Gada aktrise” un saņēma skatītāju simpātijas balvu, savukārt aktieris Kārlis Arnolds Avots saņēma nomināciju kategorijā “Gada aktieris otrā plāna lomā”.
KUR PAZUDA VALSTS Tabakas fabrikā (Miera ielā 58a), vēsturisks detektīvs, režisors – Toms Treinis. Iesakām no 9. klases.
“Šī ir jaunu cilvēku radīta un jauniem cilvēkiem tēmēta izrāde,” recenzijā žurnālam “Ir” (26.01.2023.) atzina teātra kritiķe Edīte Tišheizere. Jaunās paaudzes režisors Toms Treinis un dramaturgs Matīss Gricmanis izveidojuši izrādi “Kur pazuda valsts”, kas aizraujošā veidā stāsta par Latvijas vēstures notikumiem. Izrādes centrā ir Latvijas valsts okupācija. 1940. gadu mēs saucam par baigo, šausmās un bezpalīdzībā tas iegrūda Latvijas tautu vairākās paaudzēs. Vai būtu labāk, sliktāk vai tikai citādāk, ja tolaik vadonis Kārlis Ulmanis būtu rīkojies citādi? Vai vispār varēja rīkoties citādi? Izrādes veidotāji skatītājiem piedāvā neparastu vēstures detektīvu, kur vienā laikā un izrādē satiekas mūsdienu cilvēks un jautājumi ar tā laika personībām un realitāti. Lai skatītājus iepazīstinātu ar tēmu un sagatavotu izrādei, teātris veidoja divas tiešsaistes diskusijas, kuru ietvaros 1940. gada vēstures notikumus, vēstures liecības un Kārļa Ulmaņa pieņemtos lēmumus apsprieda izrādes veidotāji, vēstures pētnieki, politikas vērotāji un Latvijas politikā nozīmīgi cilvēki.
Diskusija “Kā nosargāt valsti”
Izrāde “Kur pazuda valsts” tapusi, iedvesmojoties no slavenā mākslinieka Raimonda Staprāna lugām un sadarbībā ar fondu “Mākslai vajag telpu”. Dramaturgs Matīss Gricmanis par šo darbu nominēts “Spēlmaņu nakts” balvai “Gada jaundarbs dramaturģijā”.
LEOPOLDŠTATE Lielajā zālē, ģimenes sāga, rezisors – Džons Malkovičs. Iesakām no 9. klases.
“Lieliski aktieri, stipra dramaturģija un laikmeta izjūta,” izrādei dodot 4,5 no 5 zvaigznēm, žurnālā “IR” (21.09.2023) raksta teātra kritiķe Edīte Tišheizere. “Leopoldštate” ir pasaulslavenā aktiera un režisora Džona Malkoviča iestudējums Dailes teātrī. Sera Toma Stoparda sarakstītā “Leopoldštate” ir viens no ievērojamākajiem un apspriestākajiem jaunāko laiku dramaturģijas darbiem. Autors pats uzskata, ka lugā ne tikai koncentrēti aprakstījis pats savas dzimtas likteni, bet arī izteicis desmitiem gadu uzkrāto radošo potenciālu. “Leopoldštate” ir kādas ebreju ģimenes sāga, kas savijas notikumos un pārdzīvotajā, stāsta par dzimtas izdzīvošanu cauri 20. gadsimta lielākajām cilvēces katastrofām un neprātam. “Leopoldštates” dzimtas liktenis parāda nežēlīgu pasaules paradoksu – ne spīdošs intelekts, statuss, vara, nauda, ne jebkurš cits arguments spēj apturēt pasaules vājprātu un necilvēcību, kas diemžēl cauri gadsimtiem arvien atkārtojas, lai arī liekas, ka nekas tāds vairs nekad nevarētu notikt.
MEŽA GULBJI Lielajā zālē, mūzikls, režisors – Klāvs Mellis. Iesakām no 3. klases.
Jaunās paaudzes režisors Klāvs Mellis maestro Raimonda Paula leģendāro mūziklu “Meža gulbji” iestudējis ar jaunu skatu. Klasiskais Raimonda Paula un Māras Zālītes mūzikls izskan jaunās aranžijās un citādam mūziķu sastāvam, turklāt libreta autore un dzejniece kopā ar komponistu izrādei sarakstījuši arī jaunas dziesmas. Mūzikla pamatā ir zināmā Hansa Kristiana Andersena pasaka, kur kādas karaļvalsts vienpadsmit prinči katru rītu pārvēršas par gulbjiem – viņu lāsts ir vienmēr lidot prom no mājām. Brāļus var glābt tikai vienīgā māsa Elīza, kuras mīlestība spēj pārvarēt visus lāstus. Burvestības, fantāzijas pasaule un sirdi sildošs stāsts par ģimenes spēju turēties pretī visām nelaimēm.
PĪTERS PENS SAIET SVIESTĀ Lielajā zālē, britu The Mischief Theatre komēdija visai ģimenei. Iesakām no 1. klases.
Izrāde visai ģimenei “Pīters Pens saiet sviestā” ir lieliska atpūta gan pieaugušajiem, gan bērniem un jauniešiem. Izrādē valda smieklīgi pārpratumi un uzslavējama apņemšanās uzsākto, kaut vai klūpot un krītot, novest līdz galam. Uz Dailes teātra skatuves atgriežas Kornlijas Politehnikuma drāmas pulciņš, kas jau iepriekšējās sezonās centās nesalaist sviestā teātra vienu no pieprasītākajām izrādēm “Izrāde kas saiet sviestā”, nu viņi ir iestudējuši izrādi par Pīteru Penu un viņa piedzīvojumiem Nekurnekadzemē. Latvijas skatītājiem baudāms oriģinālā uzveduma “Peter Pan Goes Wrong” (kas ar panākumiem jau vairākas sezonas tiek spēlēts Londonas Vestendā) precīzs pārlikums, ko Dailes teātrī iestudējis The Mischief Theatre režisors Freds Grejs. Režisors kopā ar savu komandu un mūsu aktieriem rūpīgi strādājis, lai precīzi īstenotu daudzos uz skatuves notiekošos tehniskos trikus un klasiskās slapstick jeb farsa komēdijas elementus. The Mischief Theatre izrādes “Peter Pan Goes Wrong” pirmuzvedumu Londonas Vestendā uzvedis Kenijs Vakss un Stage Presence.
ROTKHO Lielajā zālē, režisors – Lukašs Tvarkovskis. Iesakām no 9. klases.
Dailes teātra starptautiski atzītā izrāde “ROTKHO” stāvovācijās piecēlusi kājās publiku daudzos Eiropas teātros un festivālos. Viesizrādes Eiropā vienmēr ir izpārdotas un teātra kritiķi mudina šo notikumu piedzīvot. Prestižais franču žurnāls “Théâtres Magazine” jubilejas numurā izrādi atzina par vienu no pēdējās desmitgades 50 labākajām izrādēm. Iedvesmojoties no Marka Rotko darbiem, poļu režisors Lukašs Tvarkovskis kopā ar plašu starptautisku komandu, iestudējis izrādi, kurai nav žanra – dramaturģija, režija, scenogrāfija un aktierspēle sintēzē ar tehnoloģiskajiem risinājumiem, kādus izmanto TV un kino, veido teātra pasaulē unikālu mākslas notikumu. Viltojums un oriģināls, kā arī to paradoksālās metastāzes virtuālajā vidē, ir izrādes stāsta centrālā tēma. Izrādes scenogrāfija ir nebijuša mēroga tehnoloģisks izaicinājums, skatuves risinājumu veido piecas kustīgas, bet noslēgtas būves. Skatītāji tur notiekošo vēro septiņās tiešraižu projekcijās, bet skaņas aparatūra ir tik iespaidīga, ka ļauj nodrošināt 120 decibelu lielu troksni, kas līdzvērtīgs tai skaņas jaudai, ko rada līdzās stāvošs iedarbināts helikopters.
Izrāde tapusi sadarbībā ar Polijas JK Opole teātri (JK Opole Theater; Jan Kochanowski Theatre), Adama Mickeviča institūtu (Instytut Adama Mickiewicza) un ar Polijas Republikas Kultūras un nacionālā mantojuma ministrijas līdzfinansējumu. Izrādes inovāciju partneris ir “LMT”.
SPĪDOLAS NAKTS Lielajā zālē, raganu medības, režisors – Viesturs Kairišs. Iesakām no 9. klases.
Iedvesmojoties no Raiņa lugām, režisora Viestura Kairiša un dramaturga Matīsa Gricmaņa veidotā izrāde tapusi kā mūsdienīga parafrāze par Raini kā personību, pretrunīgu ģēniju, kā arī par viņa radītajiem simboliem, kas turpina dzīvot mūsos visos vēl šodien. “Spīdolas nakts” ir ambicioza, drosmīga un krāšņa izrāde. Raiņa pirmā lielā simbolu drāma bija “Uguns un nakts”, kurā revolūcijas un brīvības idejas tika ietērptas pasakainās Lāčplēša un viņa pretinieces Spīdolas runās. Rainis iecerēja tai divus turpinājumus, no kuriem pabeidza tikai vienu. Gadu pirms savas nāves lugā “Rīgas ragana” autors brīdināja par briesmām, kas Latvijai draud, ja Lāčplēša pēcteči vieglprātīgi noticēs Austrumu solījumiem. “Liela mēroga un domas dziļuma iestudējums,” apgalvo Henrieta Verhoustinska, "Kroders.lv" (02.01.2024.).
ZILĀ LAPSA Lielajā zālē, piedzīvojumu izrāde skolas vecuma bērniem un jauniešiem, režisors – Jons Tertelis. Iesakām no 3. klases.
"Zilā lapsa” ir anime (japāņu animācijas) iedvesmota izrāde, kas aicina skatītājus doties pasakainā ceļojumā un vieglā un drošā veidā iepazīt to, kas slēpjas ilgu ēnas pusē. Tas ir stāsts, kas ļaus piedzīvot pārsteigumiem pilnu pasauli un sekot varoņu gaitām ceļā uz pašatklāsmi. Izrādes galvenā varone ir četrpadsmit gadus veca meitene Anna, kas bērnībā kopā ar draugu fantazēja par dažādām neiedomājamām pasaulēm. Nu Anna ir pieaugusi un vairs netic brīnumiem, taču negaidīti viņai rodas iespēja atšķetināt savus pārdzīvojumus, dodoties neticamā ceļojumā. Viņa dodas uz Septiņu vēju valstību, kur draudīgi dievi sargā lielus noslēpumus, kur Mežam ir tūkstoš acu un kur klīst ēnas, ko apsargā Zilā lapsa. Režisors Jons Tertelis ir izveidojis izrādi, kas skatītājos raisa iztēli un uzrunā ar satura un formas mijiedarbību, papildinot piedzīvojumu stāstu ar Reiņa Pētersona ilustrācijām.
WINTERA STĀSTS Lielajā zālē, pēc Viljama Šekspīra, režisors – Džefs Džeimss. Iesakām no 9. klases.
Teātra kritiķe Henrieta Verhoustinska laikrakstā "Diena" (15.06.2024.) raksta: “Vērā ņemama un intriģējoša izrāde tieši jauniešiem.” Jauniešu un moderni domājošu cilvēku auditorijai lieliski piemērota izrāde, kas vērienīgi atraktīvā veidā iepazīstina ar Viljama Šekspīra darbu “Ziemas pasaka”, bet jau pavisam citā, mūsdienām adaptētā veidā, īpaši uzrunājot to publiku, kas pārzina datorspēļu, piemēram, Roblox digitālo pasauli, TikTok un citu sociālo tīklu radītus trendus. Jaunās paaudzes viens no aktuālākajiem britu režisoriem Džefs Džeimss Dailes teātra iestudējuma “Wintera stāsts” darbību pārcēlis uz Silīcija ieleju, kur risinās divu draugu, tehnoloģiju industrijas miljardieru Leo Wintera un Pola Vorena, sāncensība mūsdienās. Viņi kopīgi radījuši virtuālo spēli “Bohēmija”, kas spēj aizstāt reālo dzīvi, bet var izrādīties bīstama. Draudzību izjauc domstarpības par spēles risku un akla greizsirdība, kas beidzas ar traģēdiju. Vājprāta dusmu vadīts Leo novēršas no savas sievas un atsakās no jaundzimušās meitas, bērns nokļūst un savu dzīvi līdz pieaugšanai pavada virtuālajā pasaulē – spēlē “Bohēmija”. Izrādē līdzās digitālās pasaules vienkāršotajām emocijām atrodamas patiesas jūtas un negaidīts, pasakai līdzīgs un uz cilvēkmīlestību vedinošs atrisinājums. Visi Šekspīra kodi. Iestudējums pārsteidz ar vērienīgu tehnoloģiju iesaisti un neparasti interesantu aktieru darbu. Izrādes inovāciju partneris ir “LMT”.
“Latvijas skolas soma” piedāvājums sezonas laikā var tikt papildināts. Plašāka informācija atrodama arī teātra tīmekļvietnē.
Dailes teātra patrons “Rietumu Banka” – kvalitāte nekad nav nejaušība.
Papildu informācija:
Agnese Vārpiņa
komunikācijas vadītāja
+371 27275745
agnese.varpina@dailesteatris.lv