Muzeji Vizuālā māksla
Laikmetīgās mākslas objekts pilsētvidē
Anna Manankina. Dārzeņu karaļvalsts, dārzeņu anarhija (Vegetable Kingdom, Vegetavle Anarchy), 2023. SensUs publicitātes attēls

21. septembrī plkst. 12:00 Latvijas Nacionālajā dabas muzejā atklāta “SensUs. Paplašinātās dabas kultūras” (SensUs. Augmented Nature-Cultures) izstāde, kas tapusi sadarbībā starp RIXC Latvijā un NAIA Vācijā. Atklāšanas programma turpināsies ar ekskursiju Rīgas pilsētvidē - Esplanādes parkā, izstādes kuratoru Rasa Šmites un Raita Šmita, kā arī mākslinieku vadībā, RIXC Mākslas un zinātnes festivāla “Kripto, māksla un klimats” ietvaros.

“SensUs” iztāde Latvijas Nacionālajā dabas muzejā būs apskatāma no 21. septembra līdz 24. septembrim. Savukārt mākslas darbi apmeklētājiem Rīgas pilsētvidē būs “pieredzami” no 21.septembra līdz 11. novembrim.

Augmentētās realitātes izstādē “SensUs” ir apskatāmi 8 virtuāli mākslas darbi, kuru autori ir mākslinieki no Rīgas un Karlsrūes (Vācija) – Jung Eun Lee, Isabella Münnich, Anna Manankina, Jurģis Peters, Sabīne Šnē, Rihards Vītols, Zane Zelmene.
Izstādes kuratori Daria Mille, Rasa Šmite un Raitis Šmits aicināja māksliniekus izmantot augmentēto realitāti (AR), lai padarītu redzamus neredzamos procesus pilsētas dabā, pētītu simbiotiskās attiecības starp sociālajām un ekoloģiskajām sistēmām, kā arī izsekotu urbānās dabas vēsturiskajām attīstības trajektorijām un atklātu laikmetīgos “dabas kultūras” krustpunktus pilsētas ainavā.

SensUs” mākslas darbi ir virtuāli 'pieredzami' Latvijas Nacionālajā dabas muzejā un pilsētvidē, izmantojot SensUs Art platformu, ko ikviens var lejuplādēt savās viedierīcēs šeit:  https://sensusart.rixc.org/

“SensUs” ir augmentētās realitātes izstāde, kas padara redzamus neredzamos procesus, kas notiek pilsētas dabā, pēta simbiotiskās attiecības starp sociālajām un ekoloģiskajām sistēmām, kā arī izseko urbānās dabas attīstības vēsturiskajām trajektorijām un atklāj laikmetīgās “dabas kultūras” vietas. Izstādes kuratori Rasa Šmite, Raitis Šmits un Daria Mille aicināja māksliniekus radīt paplašinātās realitātes mākslas darbus tādām specifiskām dabas un kultūras satikšanās vietām pilsētvidē kā pilsētas meži un parki, botāniskie dārzi, un Dabas muzeji.

Piemēram, māksliniece no Vācijas Izabella Mūniha (Isabella Münnich) savā mākslas darbā "Sē/nes: augot kopā" (mush/room: growing together) veica pētījumu par "mijiedarbības ainavām". Ikdienas pastaigu laikā pa Karlsrūes apkārtnes mežiem māksliniece vēroja sēnes (piepes), kas aug uz kritušiem kokiem, to augšanas un sadalīšanās ciklu. Māksliniece fiksēja šīs dabas objektu pārmaiņas ar digitālās skenēšanas metodēm (fotogrametriju), radot digitālas skulptūras, ko izstādes apmeklētājs var pieredzēt gan pieejot tām tuvāk, apejot apkārt vai pat ieejot iekšā, lai tādējādi varētu detalizēti aplūkot digitāli transformētās sēņu pārsteidzošās struktūras.

Izstādē piedalās arī ukraiņu māksliniece Anna Manankina, kas šobrīd dzīvo Karlsrūē un ir ZKM Mediju un mākslas centra rezidenču māksliniece. Anna Manankinas spekulatīvais mākslas darbs “Dārzeņu karaļvalsts, dārzeņu anarhija” (Vegetable Kingdom, Vegetable Anarchy) ir digitāli radītas mākslīgā intelekta radītas augu sugas, kas veidotas, izmantojot attēlus no Karlsrūes Botāniskā dārza un Dabas vēstures muzeja. Jaunradītais hibrīdaugs ir nepārtrauktas mutācijas rezultāts, kas ir attīstījies līdz stadijai, kuru sasniedzot pats cilvēks vairs nav vajadzīgs, jo potentciāli jebkurš šāds hibrīdaugs spētu iegūt cilvēkam līdzīgu veidolu…

Congena Lī (Jung Eun Lee) (Karlsrūē dzīvojošā Dienvidkorejas māksliniece) savā darbā "Dīķa radības: Kļūstot par vienu, esot daudzskaitlīgam" (Pond Creatures: Becoming One, Being Plural) velk asociatīvas paralēles starp abu – ne-cilvēka (dīķa radības) un cilvēka (novērotāja) – bioloģisko būtību un sociālo eksistenci; mākslas darba pamatā ir mākslinieces novērojumi par "dīķa radībām", kas dzīvo mākslinieces pašas veidotajos akvārijos (no stikla burkām), un to unikālo simbiotiskās dzīvesveidu…

Latviešu mākslinieka Riharda Vītola mākslīgā intelekta ģenerētais 3D mākslas darbs "Mežs 2.0" ir utopiska, spekulatīva vīzija par jaunām, izturīgākām koku sugām, kas simulē iespējas un izaicinājumus potenciālām izmaiņām dabā un vidē. Viņš izmanto mākslīgā intelekta algoritmus, lai turpinātu projektā “Mežs 1.0” uzsākto sugu evolūciju un mutāciju un radītu jaunu neiedomājamu koku sugu kolekciju.

Savukārt latviešu mākslinieka Jurģa Petera mākslas darbs “Kultivācijas pieradināšana” (Cultivation of Domestication) ir alegoriska interpretācija par kviešu dievišķo spēku mainīt cilvēces vēstures gaitu un ietekmēt mūs līdz pat mūsdienām. Mākslinieks par konceptuālo pamatu savam darbam ir izvēlējies Izraēlas vēsturnieka Juvala Noa Harari izvirzīto hipotēzi par to, ka pirmie "pieradinātie" graudaugi – kvieši – veicināja agrāro revolūciju un hierarhisko sabiedrību veidošanos, patiesībā pieradināja mūs, nevis otrādi. Izmantojot mākslīgā intelekta skiču un 3D skulptūru tehnikas kombināciju augmentētajā realitātē, Jurģis atdzīvina senos kviešu dievus, kas nekad nav eksistējuši, bet varētu būt bijuši.

Zanes Zelmenes mākslas darbs “Omnisence” un Sabīnes Šnē darbs “Soil Mate” pirmo reizi tika izstādīti Esplanādes parkā iepriekšējās RIXC kūrētās izstādes ietvaros, kas notika Sensus Art platformā 2021. gadā. Pētot vēstures materiālus un liecības, Zanes Zelmenes paplašinātās realitātes darbā "Omnisence" tiek rekonstruētas Esplanādes parka ainavas dažādos laika posmos – sākot ar aizvēsturi un viduslaikiem, kad tur atrādās Kubes kalns, un beidzot ar pagājušo gadsimtu 360 grādu foto sfēru formātā.

Savukārt Sabīne Šnē darbā "Soil Mate" pēta attiecības starp mākslu, mitoloģiju un zinātni. Smeļoties iedvesmu no akmens laikmeta Venēru figūrām, māksliniece izveidoja trīsdimensionālu skulptūru, kas ir versija par Gaju. Tā ir noklāta ar dažādiem augsnes veidiem, kas fiksēti Esplanādē – virtuālā mākslas darba fiziskajā atrašanās vietā.

Virtuālie mākslas darbi Rīgas būs “pieredzami” Latvijas Nacionālajā Dabas  muzejā un pilsētvidē – Esplanādes parkā no 21. septembra līdz 11. novembrim, 2023, RIXC Mākslas un zinātnes festivāla “Kripto, māksla un klimats” ietvaros.
SensUs izstādes atklāšanas programma Rīgā notiks ceturtdien, 21. septembrī pl. 12.00, kuras ietvaros notiks izstādes kuratoru Rasas Šmites un Raita Šmita kopā ar izstādes māksliniekiem vadīta ekskursija Esplanādes parkā. Pieteikšanās ekskursijai (bez maksas) –
rixc@rixc.org. Sekojiet informācijai http://rixc.org

SensUs AR izstādes mākslinieki: Jung Eun LEE (KR/DE), Isabella MÜNNICH (DE), Anna MANANKINA (UA/DE), Jurģis PETERS (LV), Sabīne ŠNĒ (LV), Rihards VĪTOLS (LV), Zane ZELMENE (LV).

Kuratori: Daria MILLE (DE), Rasa ŠMITE un Raitis ŠMITS / RIXC.

Vairāk informācijas par “SensUs. Paplašinātās dabas kultūras” AR izstādes projektu.

Instrukcija darbu apskatei:

Lai apskatītu AR mākslas darbus 1) lejupielādējiet Sensus Art aplikāciju no Google Play Store vai App Store, 2) atveriet aplikāciju, izvēlaties kuru mākslas darbu vēlaties “pieredzēt”, pavērsiet telefona vai planšetes kameru uz leju / pret zemi 3) izvēlaties vietu, kur vēlaties “novietot” darbu un nospiediet “ievietot” (tap to place artwork).

Vairāk informācijas

Kontakti: rixc@rixc.org+371 67228478 (Birojs), +371 26151524 (Līga Brice)

Partneri: Latvijas Nacionālais dabas muzejs Rīgā un Valsts dabas vēstures muzejs Karlsrūē.

Atbalstītāji: Valsts Kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, UNESCO Creative Cities – Media Art City Karlsrūe.

Izstādes producentI: Jauno mediju kultūras centrs RIXC (Rīga) un NAIA (Naturally Aritificial Intelligence Art) mākslas asociāciju (Karlsrūe)