Lai pilnveidotu valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību (VSIA) "Latvijas Nacionālā opera un balets" (LNOB) pārvaldības procesus, Kultūras ministrija (KM) rosinājusi un Latvijas Republikas Saeima virzīs tālākai izskatīšanai un apstiprināšanai likumprojektu “Grozījumi Latvijas Nacionālās operas un baleta likumā.”
“Pēc operas valdes konkursa rezultātu paziņošanas šī gada jūnijā skaidri norādīju, ka diviem valdes locekļiem daļēji pārklājas to funkcijas gan savstarpēji, gan tajā skaitā ar LNOB administrāciju. Rūpējoties par atbildīgu valsts līdzekļu izlietojumu, Kultūras ministrijā esam nonākuši pie risinājuma, kas paredz LNOB valdes locekļu skaita samazinājumu no trim uz diviem. Ja šīs izmaiņas tiks akceptētas, tad konkursa kārtībā tiks meklēts LNOB valdes loceklis starptautiskās sadarbības un attīstības jautājumos,” norāda kultūras ministre Agnese Lāce.
Samazinot LNOB valdes locekļu skaitu, tiks ietaupīti aptuveni 104 000 eiro gadā, ko būs iespējams novirzīt citiem ar LNOB darbību saistītiem izdevumiem.
Tā kā LNOB valdes locekļu skaits tiks samazināts uz 2, likumprojekts paredz atbilstoši precizēt LNOB valdes pārstāvības tiesības un lēmumu pieņemšanas kārtību - abiem valdes locekļiem ir paredzētas kopīgas pārstāvības tiesības, ievērojot principu, ka katram valdes loceklim ir jābūt reālām pārstāvības tiesībām.
Turpmāk ar LNOB valdes locekļiem tiks slēgti pilnvarojuma līgumi par darba pienākumu izpildi; tādējādi visu valsts kapitālsabiedrību, kurās KM ir valsts kapitāldaļu turētāja, valdes locekļiem tiks nodrošināti vienoti nodarbinātības nosacījumi, jo ar pārējiem valdes locekļiem tiek slēgti pilnvarojuma līgumi.
Savukārt, lai nodrošinātu savlaicīgāku kapitālsabiedrības valdes locekļu kandidātu atlases un novērtēšanas procesu, kā arī LNOB darba nepārtrauktību, paredzēts noteikt, ka turpmāk KM konkursu uz valdes locekļa amatu izsludinās 12 mēnešus pirms amatā esošā valdes locekļa pilnvaru termiņa beigām, nevis 6 mēnešus, kā tas likumā noteikts šobrīd.
Tāpat līdz ar izmaiņām likumā paredzēts noteikt, ka turpmāk LNOB statūtus apstiprina, kā arī grozījumus tajos izdara kultūras ministrs, nevis Ministru kabinets.
Šos grozījumus likumā nepieciešams pieņemt steidzamības kārtā, jo 2024. gada 4. novembrī noslēdzas līdzšinējās LNOB valdes pilnvaru termiņš un KM pēc likuma stāšanās spēkā nepieciešams organizēt atlasi uz kapitālsabiedrības valdes locekļa amatu.
Š.g. 15. augustā KM jau ziņoja, ka izsludinātajā atklātajā konkursā uz LNOB valdes amatiem valdes priekšsēdētāja amatā tika apstiprināts līdzšinējais LNOB valdes loceklis Sandis Voldiņš. Uz pārējo LNOB valdi tiks sludināts atkārtots konkurss. S. Voldiņš LNOB valdes priekšsēdētāja amatu uzsāks pildīt š.g. 4. novembrī, kad beigsies līdzšinējā valdes priekšsēdētāja Egila Siliņa pilnvaru laiks amatā.
LNOB valdes uzdevums ir izstrādāt un īstenot institūcijas darbības un attīstības stratēģiju 5 gadiem, vadīt un organizēt kapitālsabiedrības nepārtrauktu darbību: īstenot māksliniecisko un kultūrizglītojošo darbību, nodrošināt līdzsvarotu operas un baleta žanra attīstību, kā arī plānot perspektīvo un sezonas repertuāru, plānot finanšu un saimniecisko darbību atbilstoši šīs VSIA budžetam, organizēt LNOB darbībai nepieciešamo tehnisko un tehnoloģisko nodrošinājumu, kā arī apsaimniekot tās īpašumā, valdījumā un lietošanā esošo mantu. Tāpat valdes uzdevums ir organizēt LNOB administratīvo darbību, t.sk. cilvēkresursu un dokumentu pārvaldīšanu, statistisko datu apkopošanu un analīzi, nodrošināt, lai LNOB piešķirtie valsts budžeta u.c. finanšu līdzekļi tiktu izlietoti atbilstoši stratēģijā formulētajiem mērķiem un manta izmantota likumīgi, ekonomiski un mērķtiecīgi.