2017.gadā 16.maijā notika praktiskajā darbnīcā Ventspilī.
Pasākumā piedalījās 36 dalībnieki – pašvaldības iestāžu speciālisti, sociālie darbinieki, pedagogi, izglītības iestāžu vadība un romu iedzīvotāji no Valmieras pilsētas, Talsu novada, Kuldīgas novada, Valdemārpils pilsētas, kā arī Sabiles pilsētas.
Darbnīcās laikā romu tautības pārstāvji atzīmēja, ka būtu vajadzīgas praksē balstītas latviešu valodas apmācības romu bērniem pirmsskolas vecumā, jo tie sākumskolas laikā saskārās ar grūtībām saprast mācību vielu un pilnvērtīgi piedalīties izglītības procesā.
Pašvaldību eksperti, sociālie darbinieki apsprieda, ka romu bērniem būtu svarīgi nodrošināt atbalsta personāla pieejamību skolās, piedāvājot psihologa, logopēda un sociālā pedagoga pakalpojumus, kā arī iesaistot romu tautības skolotāju palīgu vai moderatoru. Romu mediatora loma arī ir nozīmīga romu mērķauditorijas iesaistes nodrošināšanai minētajās Eiropas Sociālā fonda darbības aktivitātēs, kā arī darbam ar romu bērnu vecākiem.
Pozitīvi tika novērtēta ar individuālā pieeja mērķauditorijai, kas tiks īstenota Eiropas Sociālā fonda pasākumos, izstrādājot individuālos plānus un pielāgojot atbalsta aktivitātes indivīda vajadzībām un izglītības līmenim. Tomēr vairāku ESF atbalsta aktivitāšu īstenošanas kontekstā atklājās mērķauditorijas piesaistes problemātika. Piemēram, projekta „Proti un dari” ir ļoti sarežģīti atrast piemērotu romu jaunieti, kas atbilstu projekta atlases kritērijiem.
Liesma Ose, praktiskās darbnīcas vadītāja: „Ventspils pilsētas sociālā dienesta, nevalstiskā sektora, NVA filiāles darbinieki, izglītības darba un jaunatnes darba speciālisti nopietni uztvēruši atbalsta sniegšanu romu tautības klientiem - tas balstās romu tautības cilvēku sociālo vajadzību, romu un latviešu valodu lietošanas situāciju izpratnē. Vēroju uz sadarbību orientētu komunikāciju un izpratni. Vājā vieta, šķiet, ir mājokļa problēmu risinājumi: tie pamatoti nepamierina vietējos romus. Kā visur Latvijā, arī Ventspilī romi saskaras ar nemotivētu diskrimināciju, piesakoties darbā.”