Gaidāmais koncerts nebūs pirmā reize, kad mūziķi viesojas Latvijā, taču gaidāmo, kopīgi veidoto programmu uz Baltijas valstīm mākslinieki vedīs pirmoreiz, un tajā iekļauti vairāki pie mums līdz šim vēl neatskaņoti kamermūzikas opusi.
Koncerta otrajā daļā tiks atskaņots mūziķu pandēmijas laikā kopīgi radītais dziesmu cikls ‘Let The Soil Play Its Simple Part’, kuru ar nelielu humora devu latviskot varētu kā “Lai augsne padara savu vienkāršo darbiņu”. Ciklā, kurš iemūžināts arī pilnmetrāžas albumā, visā krāšņumā izpaužas Kerolainas Šo, šķiet, allaž viņas melodijas un harmonijas izjūta, kam ansamblis ‘Sō Percussion’ piešķir ritmisku novatorismu un eksperimentus kompozīcijā. Rezultātā ir jaunradīta vesela pasaule, kurā skaniskā bagātība liekas tik nedzirdēta, svaiga un īpaša. Dziesmu cikls ir kā ceļojums dvēseles ainavā, pierakstīts laikmetīgā dziesmu valodā un Kerolainai Šo ļaujot ar to pilnasinīgi debitēt kā dziedātājai-solistei.
Šajās dziesmās virmo gadsimtiem ilga mūzikas un literatūras vēsture. Klausītājam te nepārprotami, te tikko jaušami tiek norādīts uz 19. gadsimta vidū Jaunanglijā radušos kordziedāšanas tradīciju uz Rutes grāmatu. Brīžiem visapkārt skalojamies liekas Džeimsa Džoisa okeāns, ieskanas atsauces uz amerikāņu tautasdziesmu ‘I’ll Fly Away’ viduslaiku dziedājumu manierē. Un pavisam klāt un nepārprotami ir arī popgrupa ‘ABBA’ – dziesmu ciklā iekļauta kādas populāras šīs četrotnes dziesmas versija. Cenšoties turpināt vārdiem raksturot mūziķu kopradīto, drīz vien jāatzīstas nespējā to salīdzināt ar jebko iepriekš dzirdētu. Patīkami kņudošu sajūtu klausītājos raisa atskārta, ka katrs no “saskaitāmajiem” šajā vienādojumā piešķir papildus vērtību otram. Šo piešķir balsi un melodiju gadiem ilgiem eksperimentiem ar ritmu, krāsām un daudzslāņainību, ar ko pazīstami ir ‘Sō Percussion’. Kvartets, savukārt, paver skanisko iespēju un ritmiskās virtuozitātes pasauli, kas manāmi paplašina Kerolainas Šo paleti krietni aiz vokālās un stīgu instrumentiem radītās mūzikas robežām, ar ko līdz šim pazīstama viņa bijusi tik daudziem.
Koncerta pirmajā daļā ansamblis ‘Sō Percussion’ izpildīs tā dalībnieka Ērika Čā Bīča (Eric Cha-Beach) skaņdarbu “4+9” jeb sava veida rotaļu ar numeroloģiju nošu pierakstā, kuru autors pirms septiņiem gadiem radījis projekta ‘A Gun Show’ ietvaros. Kvartets atskaņos arī Kerolainas Šo tam komponēto instrumentālo skaņdarbu “Taksidermija”. Autore par nosaukuma izvēli teikusi, ka vārds gluži fonētiski tas šķitis neatvairāms. Tas licis viņai domāt par ko milzīgu, dīvainu, episku, klusu, smieklīgu un mazliet, mazliet baisu vienlaikus. Tuvāk skaņdarba izskaņai atkārtotā frāze ‘the detail of the pattern is movement’ ir aizņemta no Tomasa Stērnsa Eliota (T. S. Eliot) “Četriem kvartetiem” un tikusi izmanota vairākos citos komponistes darbos, kļūstot par tādu kā dīvainu eksistenciālista mantru.
Visbeidzot, pirmās vakara daļas izskaņā instrumentālisti piedāvās savu komponistes Džūlijas Volfas (Julia Wolfe) darba ‘Dark Full Ride’ lasījumu, atskaņojot tā pirmo daļu, kas sacerēta pedāļu un ritma šķīvjiem. Savulaik saņemot pasūtījumu no cita kolektīva, komponiste studijā tikās ar vienu no tā dalībniekiem, lai apspriestu idejas.
“Kad nonācām līdz pedāļšķīvim, tiku gluži vai apburta. Kas par satriecošu instrumentu! Divi šķīvji sakļaujas, pateicoties pedālim, un par to tiek sists no augšpuses. Ar to iespējams radīt milzum daudz ņirbošu krāsu. Vienkārša šķīvja atvēršana un aizvēšana jau paver simfoniskas iespējas. To iespējams spēlēt pa malu, pa zvanu jeb augšdaļas vidu, virpināt, uzbrukt, būt maigam pret to un, kas man patīk visvairāk – likt šķīvim rēkt!” par skaņdarbu teikusi tās autore.
Jau minēts, ka šogad augustā apritēs pieci gadi, kopš “Hanzas perons” vēris durvis pēc vērienīgās rekonstrukcijas 2019. gada vasarā. Lai atzīmētu šo, no vienas puses – gana īso mēroto ceļu, bet, no otras, veroties tālumā, kurp “stiepjas sliedes no Perona”, līdz augusta nogalei gaidāmi vairāki spilgti kultūras un mākslas notikumi. Pirmais no tiem jau drīz, kad “Hanzas peronā” pirmoreiz ar kopīgu koncertu viesosies viens no ievērojamākajiem mūslaiku perkusiju ansambļiem ‘Sō Percussion’ un komponiste, vijolniece, dziedātāja jeb, pēc pašas vārdiem, “mūziķe, kas mūziku raksta” – Kerolaina Šo.
Biļetes uz ‘So Percussion’ un Kerolainas Šo koncertu 8. martā “Hanzas peronā” nopērkamas “Biļešu Paradīzes” tirdzniecības tīklā.
Kerolaina Šo un ‘Sō Percussion’ izpilda dziesmu ‘Other Song’: