Kultūras ministrijas (KM) vadībā, ciešās konsultācijās ar mediju nozari izstrādāts un 24. janvārī sabiedriskajai apspriešanai tiek nodots Mediju politikas pamatnostādņu īstenošanas rīcības plāna 2025. – 2027. gadam projekts. Priekšlikumus plāna pilnveidei KM gaida līdz 22. februārim.
Mediju politikas pamatnostādņu īstenošanas plāna 2025. – 2027. gadam mērķis ir nodrošināt noturīgu, daudzveidīgu, drošu, kvalitatīvu, stabilu, ilgtspējīgu, neatkarīgu un brīvu mediju vidi, kurā nacionālā, reģionālā un vietējā līmenī top kvalitatīvs, Latvijas sabiedrības interesēm un kopējam labumam atbilstošs saturs, ir līdzsvarotas nozares pārstāvju intereses, auditorijai ir piekļuve neatkarīgai žurnālistikai un uzticamai informācijai un zināšanas to lietot, īstenojot Mediju politikas pamatnostādņu 2024. – 2027. gadam noteiktos 4 rīcības virzienus:
1. Stipra Latvijas mediju vide un informatīvā telpa;
2. Droša mediju vide;
3. Neatkarīga mediju vide;
4. Kvalitatīva mediju vide.
4 rīcības virzieniem pakārtotie, plāna īstenošanā izpildāmie uzdevumi ir: Nodrošināt sabiedrisko mediju attīstību, tuvinot finansējuma apjomu Eiropas vidējam, padarot finansēšanas modeli neatkarīgāku un caurskatāmāku, kā arī veicināt dažādu sabiedrības grupu sasniedzamību;
- uzlabot komerciālo mediju darbības vidi, pilnveidojot mediju atbalsta mehānismus;
- veicināt latviskāku mediju vidi, palielinot latviešu valodas lietojumu medijos;
- stiprināt žurnālistu un mediju vides profesionāļu drošību, pilnveidojot normatīvos aktus un veicinot sabiedrības un tiesu varas izpratni par žurnālistu darbu un apdraudējumiem;
- sagatavot medijus darbībai krīzes situācijās, veicinot mediju darbības nepārtrauktības plānu izstrādi;
- uzlabot sabiedrības medijpratību, īstenojot koordinētu un stratēģisku pieeju
- stiprināt mediju vidi uzraugošo institūciju neatkarību
- stiprināt žurnālistu neatkarību, uzlabojot Latvijas reitingu pasaules preses brīvības indeksā
- veicināt mediju pašregulāciju tādējādi stiprinot mediju neatkarību un brīvību
- mainīt sabiedriskā medija finansēšanas modeli, nodrošinot finansējuma izaugsmes prognozējamību
- atbalstīt mediju profesionāļu mūžizglītību un jauno mediju profesionāļu integrāciju mediju vidē
- izzināt mediju vidi Latvijā, regulāri veicot pētījumus, lai izdarītu datos balstītus lēmumus
- veicināt mediju kvalitāti, atbalstot profesionālās organizācijas un izglītojot mediju darbiniekus.
Plānā ietverto pasākumu īstenošanai apzinātais valsts un pašvaldību budžeta finansējums 2025. gadā sastāda 75 379 058 eiro, 2026. gadā – 66 674 633 eiro, 2027. gadā – 66 674 633 eiro.
Mediju politikas pamatnostādņu īstenošanas plāns 2025. – 2027. gadam sagatavots, lai nodrošinātu Mediju politikas pamatnostādņu 2024. – 2027. gadam, kā arī Evikas Siliņas Valdības rīcības plānā noteikto mērķu un uzdevumu izpildi turpmākajos 3 gados.
Plāns sagatavots, pamatojoties uz Pamatnostādņu izstrādes procesā analizēto informāciju, iepriekšējā perioda pamatnostādņu īstenošanas izvērtējumu, jaunākajiem nacionāla un starptautiska līmeņa pētījumiem, kā arī nozares un sabiedrības sniegtajiem viedokļiem. Plāna izstrādi nodrošināja starpinstitucionāla darba grupa sadarbībā ar institūcijām un organizācijām, kas sniedza priekšlikumus plāna pasākumiem. Darba grupas sastāvā bija iekļauti pārstāvji no Rīgas Stradiņa universitātes, Vidzemes Augstskolas, Latvijas Universitātes, SEPLP, NEPLP, Latvijas Žurnālistu asociācijas, Latvijas Reģionālo mediju asociācijas, biedrības „Par legālu saturu,” Latvijas Preses izdevēju asociācijas, TV neatkarīgo producentu asociācijas, Latvijas Elektronisko komunikāciju asociācijas, Latvijas Reklāmas asociācijas, Latvijas Mediju ētikas padomes, Baltijas Mediju izcilības centra, Latvijas Raidorganizāciju asociācijas, Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas, sabiedriskā medija, Diasporas konsultatīvās padomes diasporas mediju darba grupas, VK, Satiksmes ministrijas, IeM, IZM, VISC, AiM, Ārlietu ministrijas un Tiesībsarga biroja.
Latvijas mediju politikas pamatnostādnes 2024.-2027. gadam
Latvijas Mediju politikas pamatnostādnes ir vidēja termiņa politikas plānošanas dokuments, kuru izstrādā Kultūras ministrija, sadarbojoties ar mediju nozares profesionāliem un citām institūcijām; tostarp sešās īpaši izveidotas darba grupas sanāksmēs pērn, tām sekojošās konsultācijās Mediju politikas konsultatīvajā padomē.
Latvijas Mediju politikas pamatnostādnes nosaka valsts mediju politikas pamatprincipus, mērķus, prioritātes un veicamos uzdevumus konkrētā laika periodā, kā arī papildina un turpina citos tematiski saistītos valsts politikas plānošanas dokumentos paredzēto attīstības perspektīvu. Pamatnostādnes veidotas sinhronizējot tās ar valdības rīcības plāna mediju politikas virzieniem, un ir turpinājums 2016. – 2020. gada Mediju politikas pamatnostādnēm.